Apple Menuntut Pemansuhan Sepenuhnya Akta Pasaran Digital EU Di Tengah-Tengah Tentangan Industri Teknologi Yang Semakin Meningkat

Pasukan Komuniti BigGo
Apple Menuntut Pemansuhan Sepenuhnya Akta Pasaran Digital EU Di Tengah-Tengah Tentangan Industri Teknologi Yang Semakin Meningkat

Apple telah mengambil langkah yang tidak pernah berlaku sebelum ini dengan menuntut pemansuhan sepenuhnya Akta Pasaran Digital ( Digital Markets Act ) ( DMA ) Kesatuan Eropah, menandakan peningkatan ketara dalam pertempuran berterusan antara syarikat-syarikat Big Tech dan pengawal selia Eropah. Langkah ini datang sebagai sebahagian daripada apa yang kelihatan sebagai usaha yang diselaraskan oleh syarikat-syarikat teknologi utama Amerika Syarikat untuk mencabar peraturan digital EU , dengan kenyataan serupa muncul daripada gergasi teknologi lain.

Masa kenyataan Apple ini telah menimbulkan keraguan dalam komuniti teknologi, terutamanya memandangkan sejarah syarikat dalam mematuhi peraturan di pasaran lain. Ramai pemerhati mencatatkan perbezaan yang ketara antara penentangan vokal Apple terhadap peraturan EU dan penerimaan senyap mereka terhadap keperluan yang jauh lebih ketat di pasaran seperti China , di mana syarikat itu secara sejarahnya tunduk kepada tuntutan tempatan tanpa aduan awam.

Pembingkaian Yang Dipersoalkan dan Liputan Media

Komuniti teknologi telah cepat menunjukkan potensi sensasionalisme dalam cara cerita ini dilaporkan. Kenyataan sebenar Apple dibuat melalui proses maklum balas rutin untuk DMA , di mana syarikat mencadangkan undang-undang itu harus dimansuhkan sementara instrumen perundangan yang lebih sesuai untuk tujuan tertentu dilaksanakan. Pengkritik berhujah bahawa mencirikan ini sebagai tuntutan mewakili kewartawanan yang mengelirukan, dengan mencatatkan bahawa syarikat-syarikat secara rutin memberikan input mengenai perundangan yang mempengaruhi operasi mereka.

Perbezaan ini penting kerana ia mencerminkan corak yang lebih luas tentang bagaimana respons korporat terhadap peraturan digambarkan dalam liputan media. Perbezaan antara memberikan maklum balas melalui saluran rasmi dan membuat tuntutan awam membawa implikasi yang ketara untuk bagaimana kita memahami pengaruh korporat terhadap penggubalan dasar.

Cabaran Pematuhan Teknikal atau Penentangan Strategik?

Apple mendakwa bahawa keperluan DMA telah memaksa kelewatan dalam melancarkan ciri-ciri seperti terjemahan langsung melalui AirPods dan cerminan skrin iPhone di pasaran EU . Syarikat berhujah kelewatan ini berpunca daripada keperluan interoperabiliti yang kompleks yang memerlukan beribu-ribu jam kerja kejuruteraan untuk dilaksanakan dengan betul.

Walau bagaimanapun, komuniti teknologi sebahagian besarnya tidak bersimpati terhadap aduan ini. Konsensus di kalangan ramai pemerhati ialah syarikat bernilai trilion dolar Amerika Syarikat sepatutnya mempunyai sumber untuk mengendalikan pematuhan peraturan, tanpa mengira kerumitan yang terlibat. Ada yang melihat kelewatan ciri Apple sebagai satu bentuk penentangan strategik dan bukannya batasan teknikal yang tulen.

Keperluan interoperabiliti: Peraturan yang memastikan aplikasi dan peranti daripada syarikat yang berbeza boleh berfungsi bersama, menghalang syarikat daripada mencipta ekosistem tertutup yang menghalang pesaing.

Ciri-ciri EU yang Tertangguh Disebabkan Pematuhan DMA

  • Pencerminan skrin iPhone : Tidak tersedia di pasaran EU
  • Terjemahan langsung melalui AirPods : Ditangguhkan sementara menunggu pematuhan kebolehoperasian
  • Pelbagai ciri iOS / macOS : Fungsi berkurangan berbanding versi US
  • Kesan kejuruteraan: "Beribu-ribu jam" kerja pematuhan menurut Apple

Leverage Ekonomi dan Dinamik Pasaran

Kepentingan kewangan dalam pertikaian ini adalah sangat besar. EU mewakili pasaran kedua terbesar Apple , menyumbang 26% daripada jualan bersih syarikat pada tahun 2024 dalam dolar Amerika Syarikat. DMA membenarkan denda sehingga 10% daripada hasil tahunan global untuk ketidakpatuhan, dengan kesalahan berulang berpotensi mencetuskan penalti sehingga 20% daripada hasil seluruh dunia.

Denda berpotensi ini secara teorinya boleh mencapai 26% daripada jumlah hasil tahunan Apple apabila digabungkan dengan peraturan digital EU yang lain. Bagi syarikat yang masih perlu menampung kos barangan yang dijual, gaji pekerja, dan perbelanjaan operasi lain, penalti sedemikian akan mewakili pukulan kewangan yang dahsyat yang jauh melebihi hasil yang dijana daripada jualan EU .

Perbincangan komuniti mendedahkan skeptisisme tentang sama ada Apple sebenarnya akan meneruskan ancaman tersirat untuk mengurangkan kehadirannya di EU . Tidak seperti China , di mana rantaian bekalan Apple mencipta pertimbangan strategik tambahan, pasaran EU mewakili permintaan pengguna tulen yang sukar untuk ditinggalkan tanpa reaksi balas pemegang saham yang ketara.

Struktur Penalti Kewangan DMA

  • Pelanggaran standard: Sehingga 10% daripada hasil tahunan global
  • Kesalahan berulang: Sehingga 20% daripada hasil tahunan global
  • Digabungkan dengan DSA: Potensi jumlah denda sehingga 26% daripada hasil global
  • Bahagian pasaran Apple di EU: 26% daripada jualan bersih pada 2024

Implikasi Yang Lebih Luas Untuk Peraturan Teknologi

Perkembangan ini menandakan peralihan berpotensi dalam cara syarikat-syarikat teknologi utama mendekati cabaran peraturan. Daripada bekerja secara senyap dalam rangka kerja undang-undang baharu, syarikat-syarikat kelihatan semakin bersedia untuk secara terbuka mencabar kesahihan peraturan itu sendiri. Pendekatan ini mungkin mencerminkan keyakinan dalam sokongan berpotensi daripada pentadbiran Amerika Syarikat semasa, yang telah menunjukkan skeptisisme terhadap peraturan digital EU .

Sifat terselaras penentangan daripada berbilang syarikat teknologi menunjukkan pendekatan strategik terhadap penentangan peraturan. Sama ada ini mewakili advokasi korporat yang berkesan atau keterlaluan yang boleh menjadi bumerang masih belum dapat dilihat, terutamanya kerana pengawal selia Eropah telah menunjukkan sedikit kecenderungan untuk melembutkan pendirian mereka mengenai peraturan pasaran digital.

Rujukan: Apple demands EU repeal the Digital Markets Act