Tesla Menghadapi Siasatan Persekutuan Atas Kegagalan Pemegang Pintu Yang Memerangkap Kanak-Kanak Dalam Kenderaan Model Y

Pasukan Editorial BigGo
Tesla Menghadapi Siasatan Persekutuan Atas Kegagalan Pemegang Pintu Yang Memerangkap Kanak-Kanak Dalam Kenderaan Model Y

Sistem pemegang pintu elektronik Tesla telah mendapat perhatian persekutuan selepas beberapa insiden di mana kanak-kanak terperangkap di dalam kenderaan, memaksa ibu bapa memecahkan tingkap untuk menyelamatkan mereka. Pentadbiran Keselamatan Lalu Lintas Lebuh Raya Kebangsaan telah melancarkan siasatan awal yang boleh menjejaskan hampir 175,000 kenderaan dan menyerlahkan kebimbangan keselamatan berterusan dengan reka bentuk pintu pengeluar kenderaan elektrik tersebut.

Siasatan Persekutuan Menyasarkan Kenderaan Model Y 2021

NHTSA membuka siasatannya selepas menerima sembilan laporan kegagalan pemegang pintu elektronik dalam kenderaan Tesla Model Y 2021. Insiden-insiden tersebut nampaknya berkaitan dengan isu voltan bateri rendah yang menyebabkan pemegang elektronik luar tidak dapat beroperasi. Dalam empat kes yang didokumentasikan, ibu bapa terpaksa memecahkan tingkap kereta untuk mencapai anak-anak mereka yang terperangkap. Siasatan ini meliputi kira-kira 174,300 kenderaan utiliti sukan bersaiz sederhana, menjadikannya salah satu siasatan keselamatan yang lebih ketara melibatkan model Tesla yang paling popular.

Skop Penyiasatan

  • Kenderaan yang terjejas: Kira-kira 174,300 buah Tesla Model Y (tahun model 2021)
  • Laporan yang diterima: 9 insiden kegagalan pemegang pintu elektronik
  • Insiden memecah tingkap: 4 kes di mana ibu bapa memecah tingkap untuk menyelamatkan anak-anak
  • Agensi penyiasat: National Highway Traffic Safety Administration ( NHTSA )

Sistem Pelepasan Manual Terbukti Tidak Mencukupi Untuk Situasi Kecemasan

Walaupun Tesla telah memasang pelepasan pintu manual di dalam kenderaannya, pengawal selia persekutuan mencatatkan kecacatan kritikal dalam reka bentuk tersebut. Kanak-kanak mungkin tidak dapat mencapai pelepasan manual ini atau memahami cara mengoperasikannya semasa kecemasan. Siasatan NHTSA memberi tumpuan khusus kepada kebolehoperasian pintu luar, kerana ini mewakili satu-satunya senario di mana tiada sandaran manual wujud. Walau bagaimanapun, agensi tersebut menunjukkan ia akan terus memantau laporan perangkap dalaman dan mungkin memperluaskan siasatan jika perlu.

Corak Insiden Keselamatan Berkaitan Pintu Muncul

Siasatan ini mewakili yang terbaru dalam siri kebimbangan keselamatan berkaitan pintu melibatkan kenderaan Tesla . Insiden terkini termasuk seorang rekrut bola keranjang kolej yang bergelut untuk melarikan diri dari Cybertruck nya yang terbakar selepas kemalangan, memerlukan dia menyiram dirinya dengan air sementara asap memenuhi kabin. Tahun lepas, saudara-mara pemandu Tesla Model 3 yang meninggal dunia selepas terperangkap dalam kenderaannya yang terbakar memfailkan tuntutan mahkamah terhadap syarikat tersebut, mendakwa kecuaian dan penipuan kerana gagal menangani apa yang mereka sebut sebagai kecacatan reka bentuk walaupun terdapat kira-kira 200 kebakaran yang dilaporkan melibatkan kereta Tesla .

Data Keselamatan Pemegang Pintu China

  • Peningkatan kemalangan: Kenaikan 47% dalam kemalangan berkaitan pemegang pintu
  • Faktor reka bentuk: 82% kemalangan melibatkan reka bentuk pemegang pintu boleh tarik masuk sepenuhnya
  • Tindak balas kawal selia: China mempertimbangkan larangan ke atas pemegang pintu rata
  • Agensi pemantauan: National Accident In-depth Investigation System (NAIS)

Tesla Mengumumkan Rancangan Reka Bentuk Semula Pemegang Pintu

Sebagai respons kepada kebimbangan keselamatan yang semakin meningkat, Ketua Pereka Tesla Franz von Holzhausen mengumumkan rancangan untuk mereka bentuk semula sistem pemegang pintu syarikat tersebut. Berucap dalam podcast Bloomberg's Hot Pursuit , von Holzhausen mendedahkan bahawa reka bentuk baru akan memberi tumpuan kepada menjadikan pemegang lebih intuitif semasa situasi kecemasan. Reka bentuk semula tersebut bertujuan untuk menggabungkan mekanisme pelepasan pintu elektronik dan manual ke dalam satu butang, menangani sistem semasa di mana mekanisme ini berasingan dan terletak di kawasan berbeza bagi setiap model kenderaan.

Analisis Teknikal Mendedahkan Isu Bekalan Kuasa

Penyiasat NHTSA mendapati bahawa kegagalan pemegang pintu berlaku apabila kunci elektronik menerima voltan yang tidak mencukupi daripada sistem elektrik kenderaan. Invois pembaikan daripada kenderaan yang terjejas menunjukkan bahawa penggantian bateri diperlukan selepas insiden berlaku. Terutamanya, tiada seorang pun daripada pemandu yang terjejas menerima amaran bateri voltan rendah sebelum pemegang pintu luar mereka menjadi tidak beroperasi, menunjukkan jurang dalam sistem diagnostik kenderaan.

Ringkasan Penyiasatan Keselamatan Tesla

Jenis Penyiasatan Bidang Fokus Status
Pemegang Pintu Kebolehoperasian pintu luar Model Y 2021 Aktif (2025)
Teknologi Summon Kemalangan di tempat letak kereta Aktif
Bantuan Pemandu 2.4 juta kenderaan, nahas dalam penglihatan rendah Aktif (sejak 2024)
Pelaporan Nahas Kegagalan melaporkan nahas dengan segera Aktif (sejak Ogos 2024)

Siasatan Keselamatan Yang Lebih Luas Berterusan

Siasatan pemegang pintu menambah kepada senarai siasatan keselamatan persekutuan Tesla yang semakin berkembang. Syarikat tersebut menghadapi siasatan berasingan ke atas teknologi panggilannya yang dilaporkan menyebabkan kemalangan tempat letak kereta, ciri bantuan pemandu yang terlibat dalam nahas semasa keadaan penglihatan rendah, dan dakwaan kegagalan syarikat untuk melaporkan nahas kepada pengawal selia dengan segera seperti yang diperlukan. Siasatan ini datang ketika Ketua Pegawai Eksekutif Tesla Elon Musk berjanji untuk menggunakan beratus-ratus ribu kenderaan pandu sendiri dan robotaxi menjelang akhir tahun depan, walaupun terdapat kebimbangan keselamatan berterusan dan penurunan jualan yang bermula awal tahun ini.