Sekuel yang sangat dinanti-nantikan kepada salah satu permainan pembinaan dek yang paling berpengaruh dalam dekad yang lalu telah menghadapi halangan pembangunan. Mega Crit Games telah mengumumkan bahawa pelancaran akses awal Slay the Spire 2 akan ditangguhkan daripada sasaran asal 2025 kepada Mac 2026, dengan menyebut peningkatan ciri dan piawaian kualiti sebagai faktor utama di sebalik kelewatan tersebut.
Perbandingan Garis Masa Pelancaran
- Sasaran asal: Lewat 2025
- Sasaran baharu: Hari Khamis pada Mac 2026 (tarikh khusus akan diumumkan)
- Tarikh pelancaran yang mungkin: 5, 12, 19, atau 26 Mac 2026
Cabaran Pembangunan dan Keputusan Pasukan
Kelewatan ini berpunca daripada gabungan faktor yang akan dikenali oleh ramai pembangun permainan. Menurut surat berita September Mega Crit , pasukan tersebut menghadapi cabaran kehidupan peribadi, walaupun semua ahli dilaporkan dalam keadaan baik. Lebih ketara lagi, pembangun mengakui berulang kali bertanya kepada diri sendiri bukankah bagus jika... sepanjang pembangunan, yang membawa kepada skop yang diperluas sehingga menolak garis masa asal melampaui kemungkinan. Studio menekankan bahawa permainan tersebut hanya memerlukan lebih banyak penggilap untuk memenuhi piawaian kualiti dalaman mereka sebelum sampai ke tangan pemain.
Faktor Kelewatan
- Cabaran kehidupan peribadi untuk ahli pasukan (semua melaporkan keadaan baik)
- Penambahan ciri berlebihan daripada perbincangan berulang "bukankah bagus jika..."
- Keperluan untuk penambahbaikan tambahan bagi memenuhi piawaian kualiti
- Skop kandungan yang diperluas melebihi rancangan asal akses awal
Kandungan yang Diperluas dan Laluan Bercabang
Masa pembangunan yang dipanjangkan telah membolehkan Mega Crit melaksanakan kandungan yang jauh lebih banyak daripada yang dirancang pada asalnya. Sekuel ini akan menampilkan sistem bercabang yang revolusioner di mana setiap babak mempersembahkan pemain dengan dua laluan yang berbeza secara radikal. Babak pertama menawarkan pilihan antara Overgrowth , yang digambarkan sebagai runtuhan yang subur dan berbelit-belit yang didiami oleh makhluk hutan mistik dan flora karnivor, dan Underdocks , laluan air yang keruh yang disambungkan kepada sistem pembetung Spire yang penuh dengan makhluk laut mutan dan gelandangan. Struktur bercabang ini akan dilanjutkan kepada babak dua dan tiga semasa tempoh akses awal, meningkatkan nilai main semula dan kedalaman strategik dengan ketara.
Laluan Bercabang Aksi 1
- Overgrowth: Runtuhan subur dan berselirat dengan makhluk hutan mistik dan flora berperasaan
- Underdocks: Laluan air keruh yang disambungkan kepada sistem pembetungan Spire dengan makhluk laut mutan dan gelandangan
- Aksi 2 dan 3 akan menerima laluan bercabang yang serupa semasa akses awal
![]() |
---|
Gambaran sengit watak dari ' Slay the Spire 2 ' yang merangkumi sifat mendebarkan permainan dan laluan percabangan inovatifnya |
Tetingkap Pelancaran dan Sambutan Komuniti
Mega Crit telah mengumumkan secara main-main bahawa permainan akan dilancarkan pada hari Khamis rahsia pada Mac 2026, memberikan pemain empat tarikh berpotensi untuk berspekulasi: 5 Mac, 12hb, 19hb, atau 26hb. Pembangun menyatakan keyakinan dalam mencapai tetingkap sasaran baharu ini. Menangani spekulasi berpotensi, studio menjelaskan bahawa kelewatan tidak ada kaitan dengan mengelakkan persaingan daripada Hollow Knight: Silksong , dengan menyatakan bahawa perbincangan dalaman mereka berakhir sebelum pengumuman Team Cherry .
Piawaian Kualiti dan Jangkaan Akses Awal
Pasukan pembangunan menekankan komitmen mereka untuk memenuhi jangkaan yang tinggi untuk tajuk akses awal dalam landskap permainan hari ini. Walaupun dalam bentuk akses awalnya, Slay the Spire 2 akan mengandungi kandungan yang jauh lebih banyak daripada permainan asal semasa pelancaran, dan berpotensi lebih daripada versi akhir 2.0. Pendekatan ini mencerminkan pemahaman studio bahawa pemain kini mengharapkan pengalaman yang lebih digilap dan lengkap ciri, walaupun daripada permainan dalam fasa pembangunan.