Sekuel RPG sci-fi yang akan datang daripada Obsidian Entertainment telah menjana keseronokan dan kebimbangan berikutan pratonton hands-on terkini. The Outer Worlds 2 , yang dijadualkan untuk dikeluarkan pada 29 Oktober 2025, mewakili pengembangan yang ketara dalam skop dan cita-cita francais ini, walaupun tanggapan awal mendedahkan permainan yang masih mencari kedudukannya dalam beberapa bidang utama.
Maklumat Keluaran
- Tarikh pelancaran: 29 Oktober 2025
- Platform: PC, PlayStation 5, Xbox Series S|X
- Keluaran serentak merentasi semua platform
- Harga standard (pertimbangan awal USD 80 telah ditarik balik)
- Tempoh demo: Kira-kira 45 minit (prolog sahaja)
Alam Semesta yang Diperluas dan Nilai Pengeluaran yang Dipertingkatkan
Sekuel ini mengambil lompatan naratif yang berani daripada pendahulunya dengan mengembangkan alam semesta permainan secara dramatik. Daripada meneruskan secara langsung daripada pelbagai pengakhiran permainan pertama, Obsidian telah mengelakkan isu kesinambungan dengan bijak dengan mendedahkan bahawa sistem Halcyon asal hanyalah sebuah koloni terpencil. Pemain kini mengambil peranan sebagai kapten Earth Directorate yang meneroka galaksi dengan sistem koloni yang pelbagai, setiap satu dengan struktur politik dan identiti budaya yang berbeza. Peralihan daripada penyelewengan korporat kepada autokrasi seperti kultus menyediakan wilayah naratif yang segar sambil mengekalkan kelebihan satira siri ini.
Nilai pengeluaran menunjukkan peningkatan yang ketara berbanding asal 2019. Dibina di atas Unreal Engine 5 menggantikan asas UE4 pendahulunya, permainan ini menampilkan pencahayaan ray-traced yang dipertingkatkan, bayang-bayang, dan pantulan. Sinematik pra-render, animasi perbualan yang pelbagai, dan banyak cutscene dalam enjin menunjukkan peningkatan pelaburan Microsoft dalam francais ini. Peningkatan ini membantu menjelaskan pertimbangan awal penerbit untuk titik harga dolar Amerika Syarikat 80 sebelum menetapkan harga standard.
Spesifikasi Teknikal
- Enjin: Unreal Engine 5 (dinaiktaraf daripada UE4)
- Ray tracing: Pencahayaan, bayang-bayang, dan pantulan disokong
- Sokongan paparan HDR disertakan
- Pilihan peningkatan skala PC: TAA, TSR, AMD FSR 3, Intel XeSS, NVIDIA DLSS dengan Frame Generation
- Kamera sudut pandangan ketiga: Dua pilihan jarak tersedia
- Sokongan platform: PC, PlayStation 5, Xbox Series S|X
![]() |
---|
Figura robotik melambangkan elemen sci-fi yang bercita-cita tinggi dalam alam semesta yang diperluas The Outer Worlds 2 |
Perkembangan Watak yang Diperkemas dan Reka Bentuk yang Menyeluruh
Penciptaan watak telah diperhalusi dengan pilihan penyesuaian yang diperluas, termasuk pelbagai estetik prostetik robotik yang menambah keunikan sci-fi. Sistem perkembangan menghapuskan atribut tradisional memihak kepada latar belakang, sifat, dan kemahiran yang ditag. Walaupun ini mewakili pengurangan dalam kerumitan, setiap peringkat kemahiran kini memberikan faedah gameplay yang lebih ketara dan membuka kunci interaksi dialog dan persekitaran tambahan.
Falsafah reka bentuk permainan sangat bergantung kepada elemen simulasi menyeluruh yang mengingatkan Alpha Protocol daripada Obsidian atau quest New Vegas terbaik. Pelbagai playthrough bahagian prolog demo mendedahkan pengalaman yang berbeza secara substansial berdasarkan binaan watak dan pilihan dialog. Binaan yang fokus kepada stealth boleh menyelinap melalui pertemuan menggunakan lockpicking, hacking, dan manipulasi persekitaran, manakala watak berorientasikan pertempuran mendapat manfaat daripada mekanik gunplay yang dipertingkatkan yang dibangunkan dengan input daripada Halo Studios dan analisis Destiny daripada Bungie .
Perubahan Perkembangan Watak
- Sistem atribut dialih keluar
- Pemilihan latar belakang menggantikan statistik tradisional
- 1-2 sifat positif boleh dipilih
- Sifat negatif pilihan untuk bonus
- 2-3 kemahiran yang ditandakan (bergantung kepada sifat yang dipilih)
- Kemahiran memberikan peningkatan permainan yang lebih besar setiap peringkat
- Pemeriksaan kemahiran dialog dan persekitaran yang dipertingkatkan
![]() |
---|
Pemain terlibat dengan mekanik interaktif dalam The Outer Worlds 2, mempamerkan sistem perkembangan watak yang diperhalusi |
Pelaksanaan Teknikal dan Ciri Aksesibiliti
Penambahan pilihan kamera orang ketiga menangani kebimbangan aksesibiliti, walaupun pelaksanaan nampaknya direka terutamanya untuk pemain yang mengalami motion sickness dengan perspektif orang pertama. Dua jarak kamera tersedia, tetapi pandangan orang pertama kekal sebagai pengalaman optimum kerana kualiti animasi yang unggul. Permainan menyokong paparan HDR dan termasuk pilihan grafik PC yang komprehensif dengan lima teknologi upscaling: TAA, TSR, AMD FSR 3, Intel XeSS, dan NVIDIA DLSS dengan sokongan Frame Generation.
Ujian prestasi pada perkakasan high-end menunjukkan operasi yang lancar tanpa stuttering, walaupun skop demo yang terhad menghalang penilaian kawasan terbuka yang lebih besar yang dijanjikan untuk keluaran penuh. Malangnya, ciri khusus PlayStation 5 seperti maklum balas haptik DualSense dan pencetus adaptif nampaknya terhad kepada fungsi rumble standard.
Evolusi Pertempuran dan Had yang Berterusan
Mekanik pertempuran menunjukkan peningkatan yang boleh diukur berbanding asal, dengan penembakan yang lebih responsif dan pemulangan sistem Tactical Time Dilation untuk memperlahankan masa semasa pertemuan. Elemen penutup yang boleh dimusnahkan menambah kedalaman taktikal, walaupun ciri-ciri ini tidak tersedia dalam binaan pratonton. Walau bagaimanapun, pertempuran jarak dekat kekal kurang canggih daripada tajuk terkini Obsidian yang lain, Avowed , dan ketiadaan mekanik dodge mengehadkan pilihan pertempuran jarak dekat.
Pemilihan senjata demo terhad kepada senjata api asas dan senjata jarak dekat, gagal mempamerkan persenjataan kreatif dan luar biasa yang membezakan permainan pertama. Had ini, digabungkan dengan skop terhad binaan pratonton, meninggalkan banyak soalan tentang set ciri penuh sekuel tidak terjawab.
Had Pratonton dan Jangkaan Masa Depan
Pengalaman hands-on adalah sangat terkekang berbanding pratonton Obsidian yang lain, hanya meliputi bahagian tutorial pembukaan permainan tanpa akses kepada rakan atau zon yang boleh dijelajahi. Had ini menghalang penilaian dunia yang lebih luas yang dijanjikan oleh pembangun dan gagal menunjukkan banyak ciri dan gadget baharu yang diiklankan. Binaan nampaknya sama dengan demonstrasi konvensyen, menjadikannya tidak sesuai untuk tujuan pratonton digital yang komprehensif.
Walaupun had pratonton ini, sistem asas menunjukkan harapan untuk menyampaikan pengalaman reaktif dan didorong pilihan yang terkenal dengan Obsidian . Soalan utama kekal sama ada studio boleh mengekalkan tahap kebebasan mekanikal dan reaktiviti naratif prolog sepanjang permainan lengkap apabila ia dilancarkan serentak di PC , PlayStation 5 , dan konsol Xbox Series pada Oktober ini.