Permainan penembak orang pertama taktikal VOID Interactive , Ready or Not telah mencapai pencapaian komersial yang ketara, menunjukkan peningkatan selera untuk pengalaman permainan bertema SWAT yang realistik. Pencapaian ini datang di tengah-tengah perbincangan berterusan mengenai pengubahsuaian kandungan yang dibuat untuk menyelaraskan versi PC dengan keluaran konsol.
![]() |
---|
Data yang memvisualisasikan prestasi jualan yang mengagumkan bagi " Ready or Not " yang mencapai 13 juta salinan terjual |
Prestasi Jualan Yang Mengagumkan Merentasi Platform
Ready or Not telah menjual 13 juta salinan merentasi semua platform sejak pelancaran Steam Early Access pada Disember 2021. Kisah kejayaan permainan ini amat ketara memandangkan genre penembak taktikal niche, di mana pemain mengambil peranan sebagai pegawai SWAT yang menavigasi situasi tebusan berisiko tinggi dan pertemuan jenayah. Daripada jumlah angka jualan keseluruhan, 10 juta unit telah dijual di PC , di mana permainan ini membina reputasinya semasa tempoh akses awal selama dua tahun.
Pecahan Jualan mengikut Platform:
- Jumlah jualan: 13 juta unit
- Jualan PC: 10 juta unit
- Jualan konsol: 3 juta unit (dalam masa kurang daripada 2 bulan)
- Tarikh pelancaran konsol: 15 Julai 2024
- Platform: PlayStation 5, Xbox Series S|X
![]() |
---|
Seorang pegawai taktikal yang bersedia untuk bertindak, melambangkan senario penguatkuasaan undang-undang yang realistik dalam permainan " Ready or Not " |
Pelancaran Konsol Memacu Pertumbuhan Pesat
Pengembangan konsol baru-baru ini telah terbukti sangat berjaya untuk VOID Interactive . Ready or Not dilancarkan di Sony PlayStation 5 dan Microsoft Xbox Series S|X pada 15 Julai 2024, dan telah menjana 3 juta jualan dalam masa kurang daripada dua bulan. Kadar penerimaan pesat di platform konsol ini menunjukkan daya tarikan luas permainan ini di luar asal-usul PC nya, dengan fungsi main silang membolehkan kerjasama lancar antara pemain merentasi platform berbeza.
Garis Masa Pembangunan Permainan:
- Pelancaran Steam Early Access : Disember 2021
- Tempoh Early Access : 2 tahun
- Keluaran penuh PC : Disember 2023
- Pelancaran konsol: 15 Julai 2024
- Insiden review bombing: Julai 2024
- Penilaian Steam semasa: Kebanyakannya Positif (pulih daripada Kebanyakannya Negatif)
Pengubahsuaian Kandungan Mencetuskan Respons Komuniti
Peralihan ke platform konsol memerlukan beberapa pelarasan kandungan yang pada mulanya mewujudkan geseran dalam komuniti permainan PC . VOID Interactive melaksanakan enam perubahan visual khusus untuk mengekalkan persamaan antara versi PC dan konsol, termasuk melumpuhkan pemotongan anggota badan selepas kematian, melaraskan gambaran bogel, dan menyemak semula elemen misi tertentu. Pengubahsuaian ini direka untuk memenuhi keperluan penarafan kandungan konsol tetapi mencetuskan gelombang ulasan negatif daripada sesetengah pemain PC yang melihat perubahan tersebut sebagai penapisan yang tidak perlu.
Perubahan Kandungan Yang Dibuat Untuk Keseragaman Konsol:
- Pemotongan anggota badan selepas kematian dilumpuhkan
- Misi Twisted Nerve : Watak digambarkan sedang tidur dan bukannya mengalami sawan
- A Lethal Obsession : Pelarasan ketelanjangan untuk suspek sut ghillie
- Hide and Seek : Tebusan wanita kini memakai pakaian dalam
- Narcos : Tebusan pemberi maklumat polis kini memakai pakaian dalam
- 23 Megabytes a Second : Model objektif 'Foto Kanak-kanak' yang disemak semula
Pemulihan Daripada Kempen Pengeboman Ulasan
Kontroversi tersebut membawa kepada insiden pengeboman ulasan yang ketara pada Julai 2024, menyebabkan penarafan ulasan terkini Ready or Not merosot kepada Kebanyakannya Negatif di Steam . Walau bagaimanapun, respons VOID Interactive yang menangani apa yang mereka istilahkan sebagai tanggapan salah dan maklumat palsu nampaknya telah membantu menstabilkan keadaan. Penarafan permainan sejak itu telah pulih kepada Kebanyakannya Positif, walaupun beberapa ulasan negatif terus muncul pada kadar yang berkurangan.
Isu Teknikal dan Sokongan Berterusan
Selain kebimbangan kandungan, sesetengah pemain telah melaporkan penurunan visual yang menjejaskan kualiti tekstur. VOID Interactive mengakui pepijat yang menyebabkan tekstur resolusi rendah muncul dan menanganinya dalam nota tampung Ogos , walaupun laporan terpencil menunjukkan isu tersebut mungkin berterusan untuk sesetengah pengguna. Pembangun terus mengembangkan permainan dengan kemas kini terkini yang memperkenalkan dua mod kesukaran baharu dan misi tambahan, mengekalkan momentum untuk pangkalan pemain yang semakin berkembang.
Kejayaan komersial Ready or Not mencerminkan minat berterusan dalam pengalaman penembak taktikal yang menekankan senario penguatkuasaan undang-undang yang realistik. Walaupun mengalami kemunduran sementara daripada kontroversi berkaitan kandungan, prestasi jualan kukuh permainan ini merentasi kedua-dua platform PC dan konsol meletakkannya sebagai kisah kejayaan yang ketara untuk pembangunan permainan bebas.