Rancangan ID Digital UK Hadapi Tentangan Kuat Berhubung Kebimbangan Privasi dan Pelaksanaan

Pasukan Komuniti BigGo
Rancangan ID Digital UK Hadapi Tentangan Kuat Berhubung Kebimbangan Privasi dan Pelaksanaan

Rancangan kerajaan UK untuk sistem ID digital mandatori telah mencetuskan perdebatan sengit dalam kalangan penyokong privasi, pakar teknologi, dan rakyat. Perdana Menteri Keir Starmer dijangka mengumumkan pelancaran skim identiti digital ini, yang dibingkai sebagai alat untuk menghalang imigresen haram. Walau bagaimanapun, kumpulan hak utama termasuk Big Brother Watch , Liberty , dan Article 19 telah menulis surat mendesak yang menyeru supaya rancangan ini ditinggalkan.

Kontroversi ini menyerlahkan ketegangan asas antara kecekapan kerajaan dan privasi peribadi. Walaupun penyokong berhujah bahawa ID digital boleh memperkemaskan perkhidmatan awam dan mengurangkan masalah birokrasi, pengkritik memberi amaran tentang akibat yang meluas terhadap kebebasan sivil dan hubungan antara rakyat dengan negara.

Penyokong Privasi Memberikan Amaran

Organisasi hak sedang membangkitkan kebimbangan serius tentang skop dan potensi penyalahgunaan ID digital mandatori. Mereka berhujah bahawa sistem sedemikian akan mengubah secara asas cara rakyat berinteraksi dengan perkhidmatan kerajaan, memerlukan pengesahan identiti yang kerap untuk aktiviti harian. Ketakutan melangkaui justifikasi berfokus imigresen semasa, dengan penyokong memberi amaran bahawa kerajaan masa depan boleh mengembangkan penggunaan sistem merentasi perkhidmatan awam dan swasta tanpa perlindungan yang mencukupi.

Masa kebimbangan ini amat ketara memandangkan perkongsian terkini UK dengan syarikat analitik data seperti Palantir , bernilai 1.5 bilion Pound Sterling. Ini telah meningkatkan kebimbangan tentang bagaimana data peribadi mungkin dikumpul, disimpan, dan berpotensi dikongsi dengan pihak ketiga.

Kumpulan Hak yang Menentang ID Digital UK:

  • Big Brother Watch
  • Article 19
  • Connected by Data
  • Liberty
  • Open Rights Group
  • The Runnymede Trust
  • Unlock Democracy
  • medConfidential

Cabaran Pelaksanaan Teknikal

Rekod prestasi UK dengan projek IT berskala besar telah menjadi titik perbincangan utama. Pakar komuniti menunjuk kepada sejarah kerajaan dengan kegagalan teknologi yang mahal, sering melibatkan gergasi perundingan seperti Accenture , Fujitsu , dan Cognizant . Projek-projek ini biasanya melebihi bajet berbilion dan lewat bertahun-tahun dari jadual, menimbulkan persoalan sama ada sistem ID digital akan memenuhi janjinya.

Pada masa ini, rakyat UK menguruskan pelbagai nombor pengenalan kerajaan - dari nombor Insurans Nasional kepada nombor NHS , nombor pasport, dan pelbagai ID akaun kerajaan dalam talian. Kekurangan integrasi antara sistem sedia ada ini menunjukkan bahawa menambah lapisan lain identiti digital mungkin mencipta lebih banyak masalah daripada menyelesaikannya.

Nombor ID Kerajaan UK Semasa:

  • Nombor Insurans Nasional
  • Nombor NHS
  • Nombor Rujukan Pembayar Cukai Unik
  • Nombor Rujukan Pelanggan Pinjaman Pelajar
  • Nombor Pasport
  • Nombor ID Government Gateway
  • Nombor Lesen Memandu
  • Nombor Akaun Land Registry

Belajar dari Contoh Antarabangsa

Perdebatan telah menarik perbandingan dengan sistem ID digital di negara lain, terutamanya di negara Nordic di mana sistem sedemikian digunakan secara meluas dan diterima umum. BankID Sweden dan MitID Denmark telah menjadi alat penting untuk mengakses perkhidmatan kerajaan, perbankan, dan bahkan membuat pembayaran. Walau bagaimanapun, sistem ini bukan tanpa cabaran - Denmark baru-baru ini menyaksikan 35,000 rakyat kehilangan akses kepada ID digital mereka apabila peranti Android mereka menjadi terlalu lama untuk menyokong sistem tersebut.

Saya sedang menangani beberapa isu berkaitan bank dan warisan di UK dari rumah saya di Sweden sekarang, dan perlu melakukan hampir APA-APA SAHAJA dengan pihak berkuasa di UK terasa seperti melangkah kembali ke abad ke-17.

Kontras antara proses pengesahan berasaskan kertas UK dan sistem digital yang diperkemas di tempat lain telah menyerlahkan kedua-dua faedah dan risiko transformasi digital yang berpotensi.

Contoh ID Digital Antarabangsa:

  • Sweden: Sistem BankID digunakan secara meluas untuk perkhidmatan kerajaan dan perbankan
  • Denmark: Sistem MitID, baru-baru ini menjejaskan 35,000 pengguna disebabkan isu keserasian Android
  • Estonia: Perkhidmatan kerajaan digital yang komprehensif dengan kad ID
  • Brazil: Sistem gov.br menyediakan akses kepada penjagaan kesihatan, cukai, dan perkhidmatan kerajaan
  • Switzerland: Mengundi pelaksanaan e-ID dengan komponen dompet sumber terbuka
Kumpulan hak asasi menyeru kerajaan  UK  untuk mempertimbangkan semula cadangan ID digital mereka di tengah-tengah kebimbangan privasi yang semakin meningkat
Kumpulan hak asasi menyeru kerajaan UK untuk mempertimbangkan semula cadangan ID digital mereka di tengah-tengah kebimbangan privasi yang semakin meningkat

Justifikasi Imigresen Dalam Penelitian

Justifikasi utama kerajaan - menghalang imigresen haram - telah menghadapi kritikan khusus. Pakar menyatakan bahawa UK sudah mempunyai sistem digital untuk mengesahkan kelayakan kerja dan sewa, termasuk kod kongsi dari Pejabat Dalam Negeri yang boleh digunakan oleh majikan dan tuan tanah untuk menyemak status undang-undang seseorang. Pengkritik berhujah bahawa isu sebenar bukanlah kekurangan alat pengesahan, tetapi majikan dan tuan tanah yang sengaja mengelak pemeriksaan yang betul untuk mengeksploitasi pekerja yang terdedah.

Ini telah membawa kepada persoalan sama ada ID digital mandatori sebenarnya akan menangani imigresen haram atau hanya mencipta halangan baru untuk penduduk yang sah sambil gagal menghentikan mereka yang beroperasi di luar sistem undang-undang sepenuhnya.

Mengimbangi Kemudahan dan Kawalan

Persoalan asas kekal sama ada kemudahan sistem identiti digital bersatu membenarkan risiko berpotensi kepada privasi dan kebebasan sivil. Walaupun negara seperti Estonia telah berjaya melaksanakan perkhidmatan kerajaan digital yang komprehensif, iklim politik UK dan sejarah pelaksanaan mencadangkan pendekatan yang lebih berhati-hati mungkin wajar.

Perdebatan mencerminkan kebimbangan yang lebih luas tentang hak digital dalam dunia yang semakin bersambung, di mana garis antara perkhidmatan kerajaan yang membantu dan pengawasan yang invasif terus kabur. Semasa kerajaan bersiap untuk mengumumkan rancangannya, cabaran akan menangani kebimbangan privasi yang sah sambil menyampaikan faedah yang dijanjikan kepada rakyat yang sangat memerlukan perkhidmatan awam yang lebih cekap.

Rujukan: RIGHTS GROUPS URGE STARMER TO ABANDON PLANS FOR MANDATORY DIGITAL ID