Bonfire Studios Memperkenalkan Arkheron: Battle Royale Revolusioner yang Menggabungkan Elemen Diablo, Dark Souls, dan PUBG

Pasukan Editorial BigGo
Bonfire Studios Memperkenalkan Arkheron: Battle Royale Revolusioner yang Menggabungkan Elemen Diablo, Dark Souls, dan PUBG

Bekas Ketua Pegawai Kreatif Blizzard Entertainment , Rob Pardo telah muncul selepas hampir sedekad pembangunan dengan projek baharu yang bercita-cita tinggi yang boleh mengubah landskap battle royale. Bonfire Studios , pembangun yang berpangkalan di Irvine yang diasaskan oleh Pardo dan dikendalikan oleh veteran Blizzard , telah secara rasmi memperkenalkan Arkheron —permainan yang menentang genre dengan menggabungkan perkembangan loot daripada Diablo , pertempuran mencabar daripada Dark Souls , dan struktur kompetitif daripada PUBG menjadi sesuatu yang sama sekali tidak pernah ada sebelum ini.

Latar Belakang Pasukan Pembangunan:

  • Studio: Bonfire Studios (berpusat di Irvine)
  • Pengasas: Rob Pardo (bekas Ketua Pegawai Kreatif Blizzard)
  • Saiz pasukan: ~70 pekerja
  • Masa pembangunan: Hampir 10 tahun
  • Projek Blizzard terdahulu: StarCraft, Warcraft III, World of Warcraft, Hearthstone, Project Titan/Overwatch
Sekumpulan watak-watak yang tersendiri, memberikan gambaran tentang alam semesta mistik Arkheron , yang menggabungkan pelbagai elemen permainan
Sekumpulan watak-watak yang tersendiri, memberikan gambaran tentang alam semesta mistik Arkheron , yang menggabungkan pelbagai elemen permainan

Sistem Pertempuran Free-Aim Isometrik yang Inovatif

Inovasi paling menarik Arkheron terletak pada skema kawalan unik yang menghubungkan pelbagai genre permainan. Permainan ini menggunakan perspektif isometrik yang mengingatkan kepada action RPG klasik, tetapi memperkenalkan sistem kamera free-aim revolusioner yang boleh dikawal secara bebas di sekeliling watak pemain. Pendekatan ini membolehkan sasar yang tepat dan penjejakan sambil mengekalkan perasaan intim pertempuran jarak dekat. Kedudukan kamera memastikan bahawa kedua-dua pejuang jarak dekat dan jauh beroperasi pada kedudukan yang sama rata, mewujudkan persekitaran kompetitif yang seimbang di mana kedudukan dan kesedaran situasi menjadi yang paling penting.

Watak berkuasa dalam perisai biru berais menunjukkan sistem pertempuran yang inovatif dan gaya visual  Arkheron
Watak berkuasa dalam perisai biru berais menunjukkan sistem pertempuran yang inovatif dan gaya visual Arkheron

Ascension Royale: Pendekatan Segar terhadap Battle Royale

Mod utama permainan, yang digelar Ascension Royale , membayangkan semula formula battle royale melalui lensa supernatural. Empat puluh lima pemain yang dibahagikan kepada lima belas pasukan tiga orang bersaing untuk menaiki menara misteri yang dibina daripada ingatan orang mati. Pemain menjelmakan Echoes —jiwa yang terperangkap dalam api penyucian dengan urusan yang belum selesai, berjuang untuk melarikan diri dari penjara nyata mereka. Tidak seperti battle royale tradisional, kawasan permainan yang mengecut mengambil bentuk Abyssal Storm yang memaksa pasukan untuk bersaing untuk beacon selamat yang terhad, mencipta sistem penyingkiran gaya kerusi muzik yang menjamin konflik berterusan.

Spesifikasi Permainan:

  • Pemain setiap perlawanan: 45 (15 pasukan dengan 3 pemain setiap satu)
  • Tempoh perlawanan: Sehingga 25 minit
  • Slot peralatan: 4 jumlah (2 senjata, 1 mahkota, 1 azimat)
  • Aras menara: Maksimum 4 tingkat
  • Platform: PC (ujian permainan), PlayStation 5, Xbox Series S|X (keluaran penuh)
  • Sokongan kawalan: Tetikus & papan kekunci, pengawal gamepad

Perkembangan Watak Didorong Peralatan

Arkheron meninggalkan kelas watak tradisional memihak kepada sistem perkembangan berpusatkan peralatan di mana item adalah wira. Pemain memulakan setiap perlawanan dengan tiada apa-apa kecuali penumbuk mereka dan mesti memperoleh kebolehan melalui menjarah senjata, mahkota, dan azimat. Setiap peralatan membawa kebolehan unik—daripada pedang yang mengejutkan hingga mahkota yang memberikan halimunan—memaksa pemain menyesuaikan strategi mereka berdasarkan gear yang tersedia daripada bergantung pada binaan yang telah ditetapkan. Sistem ini termasuk Eternal Relics yang disusun dalam set empat keping, dengan mengumpul set lengkap membolehkan transformasi kepada watak Eternal yang berkuasa yang membuka kunci elemen naratif tambahan.

Pembangunan Sedekad dengan Iterasi Harian

Bonfire Studios telah menghabiskan hampir sepuluh tahun memperhalusi Arkheron melalui proses pembangunan luar biasa yang menekankan iterasi berterusan. Pasukan pembangunan 70 orang bermain permainan setiap pagi, mengumpul maklum balas serta-merta selepas setiap sesi, dan melaksanakan penambahbaikan menjelang petang. Rejimen ujian yang ketat ini dilanjutkan kepada ujian komuniti persendirian yang bermula tahun lepas, memastikan mekanik permainan telah disemak dengan teliti sebelum pendedahan awam.

Jadual Playtest Alpha:

  • Tarikh: 19-21 September 2025
  • Waktu harian: 11 AM PDT hingga 11 PM PDT
  • Platform: Steam (PC sahaja)
  • Pendaftaran: Tersedia di halaman Steam Arkheron

Fokus Kompetitif dengan Cita-cita Merentas Platform

Studio telah mengutamakan kedalaman dan penguasaan berbanding kebolehcapaian segera, percaya bahawa permainan yang direka untuk daya tahan kompetitif boleh mengekalkan ribuan jam penglibatan. Walaupun ujian permainan yang akan datang berjalan secara eksklusif pada PC dari Jumaat, 19 September hingga Ahad, 21 September, keluaran penuh akan menyokong kedua-dua platform PlayStation 5 dan Xbox Series S|X . Permainan ini menawarkan sokongan yang sama untuk kedua-dua input tetikus-dan-papan kekunci dan pengawal, memastikan pariti kompetitif merentas kaedah kawalan.

Ujian alpha awam pertama mewakili pencapaian penting untuk Bonfire Studios ketika mereka bersedia untuk mencabar konvensyen battle royale yang telah ditetapkan. Dengan perlawanan yang berlangsung sehingga 25 minit dan menampilkan elemen dinamik seperti musuh berkeliaran yang tidak boleh dibunuh Fury yang boleh mengganggu pertempuran pasukan, Arkheron nampaknya berada dalam kedudukan untuk menawarkan pengalaman yang benar-benar segar dalam genre yang dianggap ramai telah keletihan.