SpaceX Falcon 9 Mencapai Pencapaian Bersejarah Penerbangan Ke-30 Ketika Syarikat Mencapai 400 Pendaratan Kapal Dron

Pasukan Editorial BigGo
SpaceX Falcon 9 Mencapai Pencapaian Bersejarah Penerbangan Ke-30 Ketika Syarikat Mencapai 400 Pendaratan Kapal Dron

SpaceX telah mencapai pencapaian yang tidak pernah berlaku sebelum ini dalam kebolehgunaan semula roket, menunjukkan daya maju komersial pendekatannya sementara pesaing bergelut untuk menyamai pencapaian teknologi syarikat itu. Pencapaian terkini ini menekankan bagaimana strategi penggunaan semula SpaceX yang pada mulanya dikritik telah mengubah industri pelancaran angkasa secara asasnya.

Prestasi Pendorong Pemecah Rekod

SpaceX Falcon 9 Booster 1067 mencipta sejarah dengan menyelesaikan penerbangan dan pendaratan ke-30 yang berjaya, menjadi roket pertama dalam sejarah yang mencapai tahap kebolehgunaan semula ini. Pencapaian ini berlaku semasa misi Starlink yang dilancarkan dari Kennedy Space Center , dengan pendorong berjaya mendarat di kapal dron A Shortfall of Gravitas . Pendorong khusus ini telah menunjukkan serba boleh yang luar biasa sepanjang hayat operasinya, setelah melancarkan dua misi Crew Dragon ke International Space Station , satelit European Galileo , dan banyak penempatan Starlink sejak debutnya pada Jun 2021.

Sejarah Misi Falcon 9 Booster 1067

  • Jumlah Penerbangan: 30 (memecahkan rekod)
  • Penerbangan Pertama: Jun 2021
  • Jenis Misi: 19 pelancaran Starlink, 4 misi NASA (2 berawak, 2 kargo), satelit Galileo Eropah, satelit telekomunikasi Indonesia
  • Lokasi Pendaratan: Kapal dron A Shortfall of Gravitas
SpaceX Falcon 9 semasa misi Starlink, menggambarkan pencapaian memecah rekod syarikat dengan 30 penerbangan dan pendaratan yang berjaya
SpaceX Falcon 9 semasa misi Starlink, menggambarkan pencapaian memecah rekod syarikat dengan 30 penerbangan dan pendaratan yang berjaya

Pencapaian Pendaratan Kapal Dron

Dalam tempoh 24 jam, SpaceX mencapai satu lagi pencapaian penting apabila Booster 1096 menyelesaikan pendaratan kapal dron ke-400 yang berjaya bagi syarikat itu. Pencapaian ini berlaku semasa misi Starlink 10-56 dari Cape Canaveral , dengan pendorong mendarat di kapal dron Just Read the Instructions . Kejayaan berturut-turut pencapaian ini dengan pantas menyerlahkan kecekapan operasi SpaceX dan kematangan teknologi penggunaan semulanya.

Garis Masa Pencapaian Kebolehgunaan Semula

  • September 2013: Demonstrasi kawalan kemasukan semula yang pertama
  • Disember 2015: Pendaratan darat yang berjaya buat pertama kali
  • April 2016: Pendaratan kapal dron yang pertama
  • 2017: Penggalak pertama digunakan semula
  • 2025: Pencapaian pendaratan kapal dron yang ke-400
  • 2025: Pencapaian penggalak 30 penerbangan yang pertama

Kempen Pelancaran Intensif

Tempo operasi syarikat telah mencapai tahap yang luar biasa, dengan sembilan pelancaran roket diselesaikan dalam sepuluh hari terakhir Ogos 2025. Kempen intensif ini termasuk lapan misi Falcon 9 dan satu penerbangan ujian Starship , menjadikan jumlah kiraan misi SpaceX kepada 112 pelancaran untuk tahun ini. Majoriti misi ini melibatkan penempatan satelit Starlink , walaupun manifes juga termasuk pelancaran ketenteraan untuk U.S. Space Force dan Luxembourg , menunjukkan serba boleh roket merentasi profil misi yang berbeza.

Statistik Pelancaran SpaceX 2025

  • Jumlah Misi Selesai: 112 (sehingga 1 September 2025)
  • Sasaran Tahunan: 150 misi
  • Prestasi Ogos: 9 pelancaran dalam 10 hari terakhir
  • Pecahan Misi: 8 pelancaran Falcon 9, 1 penerbangan ujian Starship

Pembenaran Strategi Kontroversi

Sedekad yang lalu, pakar industri secara meluas mengkritik pendekatan SpaceX terhadap kebolehgunaan semula roket sebagai tidak praktikal dan tidak boleh dilaksanakan dari segi ekonomi. United Launch Alliance terutamanya membangunkan konsep SMART (Sensible Modular Autonomous Return Technology) sebagai alternatif, membayangkan bahawa kaedah pemulihan pendorong penuh SpaceX adalah lebih rendah. Analisis ULA mencadangkan pendekatan pemulihan enjin sahaja mereka akan mencapai penjimatan kos selepas hanya dua penerbangan, manakala kaedah SpaceX memerlukan sepuluh penerbangan untuk menjadi ekonomik. Hari ini, pencapaian 30 penerbangan SpaceX dan kadens pelancaran hampir harian telah menafikan sepenuhnya penilaian awal ini.

Asas Teknologi

Kejayaan program penggunaan semula SpaceX bermula pada September 2013, apabila syarikat pertama kali menunjukkan kemasukan semula terkawal menggunakan retropropulsion supersonik. Teknik ini melibatkan penyalaan semula sembilan enjin Merlin Falcon 9 semasa bergerak lebih pantas daripada kelajuan bunyi melalui suhu atmosfera melebihi 1,000 darjah Fahrenheit . Bekas ketua propulsi SpaceX Tom Mueller mengimbas kembali detik terobosan apabila peringkat pertama berjaya menyelesaikan penurunan terkawalnnya, walaupun ia meletup apabila terkena lautan, membuktikan konsep asas berfungsi.

Kesan Landskap Persaingan

Pencapaian ini telah menyerlahkan jurang teknologi antara SpaceX dan pesaing antarabangsanya. Kedua-dua roket Ariane 6 European Space Agency dan H3 Jepun dibangunkan sebagai kenderaan boleh guna semasa pertengahan 2010-an, apabila agensi masing-masing menolak kebolehgunaan semula. Keputusan ini telah meninggalkan kedua-dua program kira-kira sedekad di belakang keupayaan semasa SpaceX , dengan jurang berpotensi melebar lagi apabila pembangunan Starship berkembang.

Trajektori Masa Depan

SpaceX kekal di landasan untuk menyelesaikan 150 misi pada 2025, mengekalkan kadens pelancaran yang tidak pernah berlaku sebelum ini yang menghampiri jumlah penerbangan yang dicapai United Launch Alliance sepanjang keseluruhan 20 tahun kewujudannya. Pencapaian 30 penerbangan berkemungkinan mewakili had atas praktikal untuk penggunaan semula pendorong Falcon 9 , ketika SpaceX mengalihkan tumpuan ke arah sistem Starship yang boleh digunakan semula sepenuhnya untuk operasi masa depan.