Tesla sedang mengemudi perairan peraturan yang kompleks sambil bersiap untuk melancarkan apa yang dipanggil sebagai perkhidmatan robotaxi di kawasan San Francisco Bay Area , California , walaupun dikehendaki secara sah untuk menggunakan pemandu manusia dan bukannya kenderaan autonomi. Pengilang kenderaan elektrik ini telah memaklumkan kepada pengawal selia negeri mengenai rancangannya untuk mengembangkan perkhidmatan melampaui pengangkutan pekerja sahaja kepada termasuk rakan-rakan, keluarga, dan ahli orang ramai terpilih.
Rangka Kerja Peraturan Mewujudkan Paradoks Undang-undang
California Public Utilities Commission mengesahkan bahawa Tesla memperoleh permit Transportation Charter Party pada bulan Mac, membenarkan syarikat itu mengangkut orang dalam kenderaan bukan autonomi dengan pemandu manusia. Walau bagaimanapun, Tesla tidak mempunyai permit yang diperlukan untuk mengendalikan kenderaan benar-benar autonomi untuk perkhidmatan penumpang. Menurut jurucakap CPUC , Terrie Prosper , Tesla tidak dibenarkan untuk menguji atau mengangkut orang ramai dalam kenderaan autonomi dengan atau tanpa pemandu, tetapi boleh secara sah mengangkut penumpang dalam kenderaan bukan autonomi, yang sudah tentu, akan mempunyai pemandu.
Permit Semasa Tesla di California:
- Permit Transportation Charter Party (diperoleh Mac 2024) - membenarkan perkhidmatan teksi yang dipandu manusia
- Permit ujian kenderaan autonomi DMV dengan pemandu keselamatan - melaporkan sifar batu ujian autonomi
- Permit yang hilang: Perkhidmatan penumpang kenderaan autonomi, ujian tanpa pemandu, permit perkhidmatan tumpangan autonomi CPUC
Pemasaran Mengelirukan Menimbulkan Kebimbangan Undang-undang
Tesla nampaknya menggunakan strategi pemesejan bercanggah kepada khalayak yang berbeza mengenai perkhidmatan baharunya. Sementara syarikat itu menerangkan penawaran tersebut sebagai perkhidmatan robotaxi kepada pelabur dan orang ramai, ia mempersembahkan operasi tersebut sebagai perkhidmatan teksi konvensional kepada pengawal selia. Strategi pemesejan dwi ini telah menarik kritikan daripada pakar keselamatan kenderaan autonomi, yang berhujah bahawa Tesla sedang memberikan California bukti tambahan untuk tuntutan mahkamah pengiklanan palsu yang sedang berjalan. Negeri ini sudah pun meneruskan tindakan undang-undang terhadap Tesla kerana didakwa mengelirukan pengguna dengan istilah seperti Autopilot dan Full Self-Driving untuk teknologi yang memerlukan pengawasan manusia yang berterusan.
Perkhidmatan Austin Menyediakan Tempat Ujian Terhad
Pengembangan Tesla di California berikutan pelancaran terhad di Austin , Texas , di mana syarikat itu mula menawarkan perjalanan kepada ahli orang ramai terpilih bulan lalu. Perkhidmatan Texas beroperasi dengan pekerja Tesla yang diletakkan di tempat duduk penumpang untuk campur tangan apabila perlu, mencerminkan apa yang Ketua Pegawai Eksekutif Elon Musk gambarkan sebagai sangat paranoid tentang keselamatan. Walau bagaimanapun, video yang dimuat naik oleh penumpang telah mendokumentasikan beberapa insiden yang membimbangkan, termasuk kenderaan melintasi garisan kuning berganda, gagal mengesan trak yang berundur, dan terperangkap di persimpangan semasa membelok kiri. National Highway Traffic Safety Administration telah mengesahkan bahawa ia sedang menyiasat isu keselamatan yang dilaporkan ini.
Prestasi Perkhidmatan Robotaxi Austin:
- Jumlah batu yang dipandu: 7,000-10,000 batu sejak pelancaran
- Purata batu harian setiap kenderaan: 20-25 batu
- Insiden keselamatan yang dilaporkan: Pelbagai, termasuk melintasi garisan kuning berganda, gagal mengesan kenderaan yang berundur, terperangkap di persimpangan
- Status semasa: Di bawah siasatan NHTSA
Rancangan Pengembangan Ambisius Menghadapi Pemeriksaan Realiti
Walaupun terdapat halangan peraturan, Musk telah menetapkan sasaran agresif untuk penggunaan robotaxi, memberitahu pelabur bahawa Tesla boleh mempunyai perkhidmatan ride-hailing autonomi tersedia kepada mungkin separuh daripada penduduk AS menjelang akhir tahun. Syarikat itu dilaporkan sedang mencari kelulusan peraturan di Arizona , Nevada , dan Florida sambil meletakkan robotaxi sebagai pusat kepada model perniagaan masa depan Tesla . Musk telah mencadangkan bahawa peralihan daripada pembuatan automotif kepada robotik dan automasi ini berpotensi mendorong penilaian Tesla kepada 20 trilion dolar Amerika .
Garis Masa Pengembangan Tesla:
- Semasa: Austin, Texas (akses awam terhad)
- Dirancang 2024: California Bay Area, Arizona, Nevada, Florida
- Sasaran: 50% penduduk AS menjelang akhir 2024 (menurut Musk)
- Realiti kawal selia: Tiada permit kenderaan autonomi dipohon di negeri sasaran
Skala Operasi Terhad Mendedahkan Cabaran
Data operasi semasa menunjukkan aspirasi robotaxi Tesla menghadapi halangan praktikal yang ketara. Perkhidmatan Austin telah mencatat hanya 7,000 hingga 10,000 jumlah batu sejak pelancaran, dengan purata hanya 20-25 batu setiap kenderaan setiap hari. Corak penggunaan terhad ini menyerlahkan kos yang besar yang berkaitan dengan mengekalkan penyelia manusia dan infrastruktur sokongan untuk perkhidmatan kenderaan autonomi yang diawasi. Pakar industri menyatakan bahawa walaupun perkhidmatan yang diawasi secara teorinya boleh beroperasi di mana-mana sahaja, daya maju ekonomi kekal dipersoalkan tanpa mencapai operasi autonomi sebenar.
Penggunaan Masa Depan Bergantung kepada Kelulusan Peraturan
Untuk Tesla mengendalikan robotaxi tulen tanpa pemandu manusia di California , syarikat itu mesti memperoleh permit tambahan daripada kedua-dua Department of Motor Vehicles dan Public Utilities Commission . Permit ini memerlukan ujian dan pengesahan keselamatan yang meluas, proses yang biasanya mengambil masa berbulan-bulan untuk diselesaikan. Tesla belum lagi memohon untuk permit lanjutan ini, walaupun secara terbuka mengumumkan rancangan untuk pengembangan pesat merentasi beberapa negeri.