Larangan Nintendo Switch 2 Mengenai Pengguna Tidak Bersalah Yang Membeli Permainan Terpakai Daripada Kartrij Tersalin

Pasukan Komuniti BigGo
Larangan Nintendo Switch 2 Mengenai Pengguna Tidak Bersalah Yang Membeli Permainan Terpakai Daripada Kartrij Tersalin

Langkah-langkah anti-pembajakan yang agresif oleh Nintendo untuk Switch 2 sedang mewujudkan masalah yang tidak dijangka untuk pemain yang tidak bersalah. Pengguna yang membeli permainan terpakai yang sah mendapati diri mereka dilarang daripada perkhidmatan dalam talian, terperangkap dalam pertempuran Nintendo melawan pembajakan.

Konsol Nintendo Switch terperangkap dalam kontroversi mengenai larangan dalam talian yang menjejaskan pembeli permainan terpakai
Konsol Nintendo Switch terperangkap dalam kontroversi mengenai larangan dalam talian yang menjejaskan pembeli permainan terpakai

Masalah Loteri Permainan Terpakai

Isu teras berpunca daripada peranti yang dipanggil MIG Flash , yang membolehkan pembajak mencipta salinan kartrij permainan yang sama. Apabila permainan berganda ini beredar dalam pasaran terpakai, sistem Nintendo mengesan berbilang kejadian kartrij yang sama digunakan dalam talian secara serentak. Syarikat itu bertindak balas dengan melarang semua konsol yang berkaitan dengan kartrij tersebut - termasuk yang dimiliki oleh pembeli tidak bersalah yang tidak tahu mereka membeli permainan salinan.

Ini mewujudkan apa yang dipanggil komuniti permainan sebagai situasi rolet apabila membeli permainan terpakai. Anda mungkin membeli apa yang kelihatan seperti kartrij yang sah dari eBay , Facebook Marketplace , atau sumber terpakai lain, hanya untuk mendapati konsol anda disekat daripada perkhidmatan dalam talian kemudian. Larangan itu tidak merosakkan konsol sepenuhnya, tetapi ia menghalang akses kepada ciri dalam talian dan boleh menghalang muat turun semula pembelian digital.

MIG Flash: Peranti pengubahsuaian yang boleh mencipta salinan tepat kartrij permainan dengan menyalin pengenal unik mereka

Kesan MIG Flash terhadap Permainan Terpakai:

  • Mencipta salinan kartrij yang sama dengan pengenal pasti yang serupa
  • Nintendo mengesan penggunaan dalam talian serentak bagi kartrij yang "sama"
  • Semua konsol yang menggunakan ID kartrij tersebut akan disekat
  • Menjadikan pembelian permainan terpakai sebagai "rolet" untuk pengguna yang tidak bersalah
  • Membanjiri pasaran terpakai dengan kartrij yang berpotensi bermasalah
Konsol Nintendo Switch yang dirampas, menekankan kesan pembajakan dan larangan terhadap pemain yang tidak bersalah
Konsol Nintendo Switch yang dirampas, menekankan kesan pembajakan dan larangan terhadap pemain yang tidak bersalah

Batasan Teknikal Di Sebalik Larangan

Nintendo menghadapi cabaran teknikal dalam membezakan antara pembajak dan mangsa. Apabila pengenal kartrij yang sama muncul dalam talian dari berbilang konsol, syarikat itu tidak dapat menentukan pengguna mana yang merupakan pemilik asal dan mana yang mempunyai versi salinan. Pendekatan semasa mereka melibatkan menyekat semua peranti yang berkaitan, dengan berkesan menghukum pembeli tidak bersalah bersama pembajak sebenar.

Sesetengah ahli komuniti berpendapat ini mewakili reka bentuk sistem yang lemah. Jika Nintendo boleh mengesan kartrij berganda, mereka secara teorinya boleh mengemas kini perisian konsol untuk hanya menolak memainkan permainan salinan daripada melaksanakan larangan menyeluruh. Walau bagaimanapun, syarikat itu nampaknya lebih suka pendekatan yang lebih agresif dengan menyekat akses dalam talian sepenuhnya.

Akibat Larangan Nintendo Switch 2:

  • Perkhidmatan dalam talian disekat
  • Muat turun semula permainan digital dihadkan
  • Katrij fizikal kekal boleh dimainkan secara luar talian
  • Permainan yang telah dimuat turun sebelum ini mungkin masih boleh diakses
  • Kad kunci permainan (katrij lesen sahaja) berpotensi tidak boleh digunakan

Kesan Lebih Luas Terhadap Budaya Permainan

Situasi ini mengancam pasaran permainan terpakai tradisional yang telah menjadi sebahagian daripada budaya permainan selama beberapa dekad. Ramai pemain membina koleksi permainan mereka melalui perdagangan dan membeli tajuk terpakai, terutamanya semasa zaman kanak-kanak apabila bajet terhad. Ketakutan terhadap larangan konsol menjadikan orang teragak-agak untuk membeli permainan terpakai, berpotensi merosakkan ekosistem yang telah mapan ini.

Ia sangat teruk kerana saya pernah berdagang dan membeli permainan nes/gameboy dan sistem lain semasa kecil. Ia membolehkan saya bermain lebih banyak permainan tetapi kadang-kadang anda akan mendapat permainan yang sangat teruk.

Nintendo menawarkan proses rayuan untuk pengguna yang boleh membuktikan mereka tidak bersalah dengan resit pembelian dan bukti lain. Walau bagaimanapun, ini meletakkan beban kepada pengguna untuk mendokumentasikan setiap pembelian permainan terpakai, dan tiada jaminan syarikat itu akan membalikkan larangan dalam semua kes yang sah.

Kesimpulan

Walaupun niat Nintendo untuk memerangi pembajakan boleh difahami, pendekatan semasa mereka mewujudkan risiko yang ketara untuk pengguna yang jujur. Ketidakupayaan untuk membeli permainan terpakai dengan selamat tanpa takut sekatan konsol mewakili peralihan yang membimbangkan daripada amalan permainan tradisional. Sehingga Nintendo membangunkan kaedah pengesanan yang lebih canggih yang boleh membezakan antara pembajak dan pembeli tidak bersalah, pasaran permainan terpakai kekal sebagai cadangan berisiko untuk pemilik Switch 2 .

Rujukan: Nintendo Switch 2 account bans continue — Content creator with over a million subs issues warning after buying an old copy of Bayo 3 on eBay