Permintaan Nintendo Switch 2 Melebihi Jangkaan dengan Ciri GameShare Menghubungkan Generasi Konsol

Pasukan Editorial BigGo
Permintaan Nintendo Switch 2 Melebihi Jangkaan dengan Ciri GameShare Menghubungkan Generasi Konsol

Pelancaran konsol terbaru Nintendo telah mewujudkan permintaan yang tidak pernah berlaku sebelum ini sambil memperkenalkan ciri-ciri inovatif yang menghubungkan generasi peranti keras Switch yang berbeza. Presiden syarikat itu baru-baru ini mengakui cabaran bekalan dan memohon maaf kepada pelanggan, manakala butiran baharu muncul tentang bagaimana fungsi GameShare Switch 2 akan berfungsi merentasi generasi konsol.

Pelancaran Memecah Rekod Mewujudkan Kekurangan Bekalan

Presiden Nintendo Shuntaro Furukawa berucap kepada pelabur mengenai sambutan luar biasa Switch 2, mengakui bahawa permintaan telah jauh melebihi unjuran dalaman syarikat. Konsol itu menjual lebih 3.5 juta unit dalam empat hari pertama, mencapai dua kali ganda halaju jualan Switch asal dalam tempoh pelancaran yang sama. Permintaan yang tidak pernah berlaku sebelum ini telah mewujudkan kekangan bekalan yang ketara merentasi pelbagai pasaran, memaksa Nintendo melaksanakan sistem loteri melalui platform My Nintendo Store mereka.

Sistem loteri yang dilancarkan pada bulan April telah menyaksikan penyertaan yang luar biasa, dengan 2.2 juta pemohon dalam pusingan pertama sahaja. Nintendo sejak itu telah menjalankan empat jualan loteri tambahan, dengan yang kelima dijadualkan pada Julai 2025. Syarikat itu sedang giat bekerja untuk mengembangkan kapasiti pengeluaran dan meningkatkan bilangan lokasi runcit yang menawarkan jualan dalam kedai untuk memenuhi permintaan pengguna.

Prestasi Pelancaran Nintendo Switch 2

  • Jualan 4 hari pertama: 3.5+ juta unit
  • Halaju jualan: 2x lebih pantas daripada Switch asal
  • Pemohon loteri (pusingan pertama): 2.2 juta
  • Jumlah pusingan loteri yang dijalankan: 5 (sehingga Julai 2025)

Teknologi GameShare Membolehkan Permainan Merentas Generasi

Switch 2 memperkenalkan GameShare, satu ciri yang membolehkan pemilik konsol berkongsi permainan dengan orang lain yang tidak memiliki tajuk tersebut, memanjangkan keupayaan ini walaupun kepada pengguna Switch asal. Teknologi ini mewakili evolusi ciri-ciri perkongsian tempatan yang sebelum ini dilihat pada sistem Nintendo DS, tetapi kini beroperasi secara tempatan dan dalam talian antara konsol Switch 2. Apabila bersambung dengan peranti keras Switch asal, ciri ini berfungsi secara eksklusif melalui sambungan tempatan.

Donkey Kong Bananza, yang dijadualkan untuk dikeluarkan pada 17 Julai 2025, berfungsi sebagai pameran untuk teknologi ini. Permainan ini membolehkan pemilik Switch 2 berkongsi pengalaman mereka dengan pengguna Switch asal melalui permainan koperasi, di mana pemain kedua mengawal watak Pauline. Pelaksanaan ini menunjukkan bagaimana Nintendo merapatkan jurang antara generasi konsol sambil menyediakan insentif untuk pengguna menaik taraf kepada peranti keras yang lebih baharu.

Tajuk Yang Serasi dengan GameShare

  • Donkey Kong Bananza (17 Julai 2025)
  • Super Mario Party Jamboree
  • Super Mario 3D World
  • Fokus: Tajuk pihak pertama Nintendo

Implikasi Strategik untuk Ekosistem Nintendo

Ciri GameShare mewakili lebih daripada sekadar keupayaan teknikal—ia berfungsi sebagai alat strategik untuk Nintendo menggalakkan peningkatan peranti keras. Dengan membenarkan pemilik Switch asal mengalami permainan Switch 2 dalam kapasiti terhad, Nintendo menyediakan rasa pengalaman permainan yang dipertingkatkan yang tersedia pada konsol terbaru mereka. Pendekatan ini berfungsi sebagai sistem demo dinamik yang boleh mempengaruhi keputusan pembelian.

Pada masa ini, hanya bilangan tajuk terpilih yang menyokong fungsi GameShare, termasuk Super Mario Party Jamboree dan Super Mario 3D World. Nintendo nampaknya memberi tumpuan terutamanya kepada tajuk pihak pertama untuk ciri ini, walaupun potensi wujud untuk pembangun pihak ketiga melaksanakan fungsi yang serupa dalam permainan pertarungan, pengembaraan koperasi, dan pengalaman berbilang pemain.

Unjuran Jualan 2025

  • Ramalan semakan DFC Intelligence : 16 juta unit
  • Potensi tanpa kekangan bekalan: 20 juta unit
  • Ramalan sebelumnya: 15 juta unit

Respons Pasaran dan Unjuran Masa Depan

Penganalisis industri telah bertindak balas secara positif terhadap prestasi Switch 2, dengan DFC Intelligence meningkatkan ramalan jualan 2025 mereka daripada 15 kepada 16 juta unit. Firma itu mencadangkan bahawa tanpa kekangan bekalan, konsol itu berpotensi mencapai 20 juta unit yang dijual dalam tahun pertamanya. Unjuran ini mencerminkan kedua-dua minat pengguna yang kuat dan cabaran pengeluaran berterusan yang dihadapi Nintendo dalam memenuhi permintaan.

Kejayaan ciri-ciri seperti GameShare dan respons pasaran keseluruhan menunjukkan bahawa strategi Nintendo untuk mengekalkan keserasian ke belakang sambil memperkenalkan ciri-ciri merentas generasi yang inovatif bergema dengan pengguna. Apabila pengeluaran meningkat dan lebih banyak permainan menggabungkan keupayaan perkongsian ini, ekosistem Switch 2 berada dalam kedudukan untuk mewujudkan pengalaman permainan yang lebih saling berkaitan yang merangkumi pelbagai generasi peranti keras.