Teknologi AI Upscaling FSR Redstone AMD Akan Menyokong GPU NVIDIA dan Intel Melalui Keserasian Merentas Platform

Pasukan Editorial BigGo
Teknologi AI Upscaling FSR Redstone AMD Akan Menyokong GPU NVIDIA dan Intel Melalui Keserasian Merentas Platform

AMD sedang membuka laluan baharu dalam landskap peningkatan grafik dengan teknologi FSR Redstone yang akan datang, yang berjanji untuk menyampaikan peningkatan visual berkuasa pembelajaran mesin merentas pelbagai vendor GPU. Tidak seperti pendekatan tradisional yang terkunci kepada vendor, penyelesaian inovatif ini boleh mengubah secara asas cara AI upscaling berfungsi dalam industri permainan.

Paparan kad grafik siri Radeon RX 9000, menonjolkan komitmen AMD terhadap teknologi grafik canggih
Paparan kad grafik siri Radeon RX 9000, menonjolkan komitmen AMD terhadap teknologi grafik canggih

Seni Bina Merentas Platform yang Revolusioner

FSR Redstone AMD menggunakan pendekatan terobosan melalui teknologi ML2CODE (Machine Learning to Code), sebahagian daripada tumpukan perisian ROCm syarikat itu. Sistem ini mengambil model rangkaian neural yang telah dilatih dan menterjemahkannya kepada kod compute shader yang dioptimumkan, khususnya kod HLSL yang boleh dilaksanakan pada mana-mana GPU moden yang menyokong saluran shader kontemporari. Chris Hall , Pengarah Kanan Pembangunan Perisian AMD , menjelaskan bahawa proses terjemahan ini membolehkan teras rendering neural berfungsi dengan lancar merentas kad grafik AMD , NVIDIA , dan Intel .

Teknologi ini berfungsi dengan menukar ciri-ciri yang berfokus kepada AI kepada compute shader standard dan bukannya memerlukan perkakasan pecutan AI khusus semasa runtime. Perbezaan asas ini daripada pendekatan DLSS NVIDIA , yang bergantung kepada Tensor core khusus, bermakna FSR Redstone boleh memanfaatkan shader GPU konvensional untuk operasi pembelajaran mesinnya.

Teknologi Utama FSR Redstone:

  • ML2CODE ( Machine Learning to Code ) - Menukar rangkaian neural kepada kod shader GPU
  • Integrasi tumpukan perisian ROCm
  • Sokongan bahasa shader HLSL dan GLSL
  • Keserasian saluran paip DirectX dan Vulkan
  • Sokongan GPU merentas platform ( AMD , NVIDIA , Intel )
Mempamerkan kad grafik ASUS Radeon RX 9070 Prime , yang penting untuk menunjukkan keupayaan teknologi FSR Redstone baharu AMD
Mempamerkan kad grafik ASUS Radeon RX 9070 Prime , yang penting untuk menunjukkan keupayaan teknologi FSR Redstone baharu AMD

Keserasian Perkakasan yang Lebih Luas

Salah satu kelebihan paling ketara seni bina FSR Redstone ialah potensi keserasiannya dengan generasi GPU yang lebih lama. Memandangkan teknologi ini tidak secara khusus memerlukan keupayaan pecutan AI semasa runtime, pengguna dengan kad grafik generasi terdahulu masih boleh mengakses ciri-ciri canggih ini. Walaupun mungkin terdapat overhed prestasi pada perkakasan lama berbanding seni bina yang lebih baharu, fungsi asas sepatutnya kekal boleh diakses.

Pendekatan ini boleh memberi manfaat khususnya kepada pengguna RDNA 3 AMD sendiri, yang sebelum ini ditinggalkan daripada ciri-ciri canggih FSR 4 yang terhad kepada perkakasan RDNA 4 . Pelaksanaan berasaskan shader membuka kemungkinan untuk penggunaan yang lebih luas merentas barisan GPU sedia ada AMD .

Perbandingan Keserasian Perkakasan:

  • AMD FSR Redstone: Berjalan pada teras shader, menyokong pelbagai vendor GPU, serasi dengan perkakasan lama
  • NVIDIA DLSS: Memerlukan teras Tensor khusus, terhad kepada GPU RTX sahaja
  • GPU AMD Masa Depan: Mungkin termasuk teras AI khusus dengan sokongan DirectX Cooperative Vector

Pelaksanaan Teknikal dan Pertimbangan Masa Hadapan

Strategi semasa AMD memberi tumpuan kepada mengoptimumkan prestasi saluran shader dan bukannya melaksanakan teras AI khusus. Walau bagaimanapun, Hall mengakui bahawa seni bina grafik AMD masa hadapan mungkin menggabungkan perkakasan AI khusus yang serasi dengan teknologi DirectX Cooperative Vector Microsoft . Rangka kerja ini akan membolehkan program shader menggunakan pemecut AI khusus dalam GPU, berpotensi menawarkan prestasi yang lebih baik untuk beban kerja pembelajaran mesin.

Syarikat itu melihat pendekatan berasaskan ML2CODE sebagai optimum untuk seni bina GPU semasa, termasuk perkakasan NVIDIA , walaupun Hall menyatakan bahawa pendekatan berasaskan shader dan teras AI khusus mungkin akhirnya bergabung atau berintegrasi dalam pelaksanaan masa hadapan.

Implikasi Pasaran dan Landskap Persaingan

Walaupun keupayaan teknikal AMD untuk menjalankan FSR Redstone pada perkakasan pesaing kelihatan kukuh, pelaksanaan sebenar akan bergantung kepada keputusan komersial dan strategik. Bagi pengguna, teknologi upscaling yang agnostik platform akan menjadi ideal, membolehkan mereka memilih penyelesaian upscaling terbaik untuk setiap permainan tanpa mengira vendor GPU mereka.

Pada masa ini, DLSS NVIDIA kekal terkunci kepada GPU RTX dengan Tensor core, mewujudkan dinamik persaingan yang menarik. Jika AMD meneruskan sokongan merentas platform untuk FSR Redstone , pemilik GPU NVIDIA berpotensi mengakses kedua-dua teknologi DLSS dan FSR , manakala pengguna AMD dan Intel akan terhad kepada penyelesaian FSR sahaja.

Kejayaan pendekatan ini boleh mempengaruhi cara industri membangunkan teknologi grafik yang dipertingkatkan AI masa hadapan, berpotensi mendorong ke arah penyelesaian yang lebih terbuka dan neutral vendor yang memberi manfaat kepada keseluruhan ekosistem permainan.