Reka Bentuk Liquid Glass Apple Mencetuskan Perdebatan Prestasi Di Kalangan Pembangun

Pasukan Komuniti BigGo
Reka Bentuk Liquid Glass Apple Mencetuskan Perdebatan Prestasi Di Kalangan Pembangun

Bahasa reka bentuk baharu Liquid Glass Apple telah mencetuskan perbincangan teknikal yang hangat dalam komuniti pembangun. Ciri kesan visual ini menampilkan animasi cecair lut sinar yang diperkenalkan Apple dengan iOS 18 dan macOS Sequoia, tetapi ujian beta awal telah mendedahkan pengalaman bercampur-campur berkenaan prestasi sistem.

Peranti dan Versi yang Terjejas:

  • iOS 18 beta (dirujuk sebagai iOS 26 dalam sesetengah komen disebabkan perubahan penomboran versi)
  • macOS Sequoia ( Tahoe )
  • Isu yang dilaporkan terutamanya pada iPad Pro 2020
  • Peranti Mac M1 , M2 , M3 , M4 disokong

Laporan Prestasi Dunia Sebenar Berbeza-beza

Penguji beta melaporkan pengalaman yang bercanggah dengan kesan Liquid Glass. Sesetengah pengguna dengan peranti lama, terutamanya iPad Pro 2020, telah menyedari animasi yang perlahan dan tersendat buat kali pertama. Pengguna ini menggambarkan perasaan bahawa peranti mereka akan mendapat manfaat daripada naik taraf untuk mengendalikan kesan visual baharu dengan lancar. Walau bagaimanapun, yang lain berhujah bahawa versi beta biasanya termasuk kod logging dan debugging yang meluas yang secara semula jadi memperlahankan prestasi, menjadikannya sukar untuk menilai kesan akhir.

Perdebatan telah berpecah mengikut garis teknikal, dengan sesetengah pembangun menolak kebimbangan prestasi sepenuhnya manakala yang lain menunjukkan cabaran rendering GPU asas yang menjadikan kesan ini sememangnya mahal.

Pilihan Mitigasi Prestasi:

  • Kurangkan tetapan Transparency dalam keutamaan Accessibility
  • Melumpuhkan atau mengurangkan kesan visual Liquid Glass
  • Mengekalkan responsif sistem pada perkakasan lama
  • Tersedia merentas semua versi iOS dan macOS yang disokong

Cabaran Pelaksanaan Teknikal

Perselisihan teknikal teras berpusat pada cara GPU moden mengendalikan kesan kabur dan herotan. Walaupun sesetengah pakar berhujah bahawa operasi ini agak ringan pada perkakasan semasa, yang lain menyerlahkan kesesakan prestasi tertentu. Kebimbangan utama melibatkan penyebaran kerosakan - apabila mana-mana piksel berubah berhampiran lapisan lut sinar, keseluruhan kawasan yang terjejas mesti dilukis semula. Ini mewujudkan kesesakan saluran paip di mana GPU mesti menunggu pas rendering sebelumnya selesai sebelum meneruskan.

Versi beta sentiasa perlahan dan lembap. Hanya pasang beta terkini iPadOS 18. Ia akan menjadi lembap. Sebabnya ialah dalam versi beta terdapat banyak logging dan pelaporan yang berjalan di latar belakang yang tidak boleh dilumpuhkan.

Selain itu, sifat berasaskan fizik kesan Liquid Glass bermakna ia mengambil sampel piksel dari kawasan di luar jiran terdekat, memerlukan lebih banyak lebar jalur memori dan kerja pengiraan berbanding kesan ketelusan yang lebih mudah.

Butiran Pelaksanaan Teknikal:

  • Rendering shader berasaskan GPU
  • Sistem animasi berasaskan fizik
  • Penyebaran kerosakan mempengaruhi keseluruhan kawasan tindihan
  • Kesesakan saluran paip semasa laluan rendering
  • Keperluan lebar jalur memori lebih tinggi daripada ketelusan asas

Keputusan Reka Bentuk Strategik

Di luar pertimbangan teknikal, komuniti telah mengenal pasti motivasi strategik yang berpotensi di sebalik Liquid Glass. Masa ini bertepatan dengan cip siri M Apple yang berkuasa mempunyai ruang pemprosesan yang ketara untuk tugas pengguna biasa seperti pelayaran web dan e-mel. Ini telah menyebabkan sesetengah pihak melihat kesan tersebut sebagai cara untuk menggunakan sumber pengiraan yang sebaliknya menganggur.

Bahasa reka bentuk juga melayani matlamat ekosistem Apple yang lebih luas. Aplikasi iOS asli boleh melaksanakan kesan ini dengan cekap, manakala rangka kerja pihak ketiga menghadapi cabaran yang lebih besar untuk mereplikasi ketepatan visual tanpa penalti prestasi. Ini mewujudkan perbezaan yang lebih jelas antara aplikasi asli sepenuhnya dan penyelesaian merentas platform.

Kawalan Pengguna dan Kebolehcapaian

Nasib baik bagi pengguna yang bimbang tentang kesan prestasi, Apple telah mengekalkan tradisinya menyediakan pilihan kebolehcapaian. Kesan Liquid Glass boleh dilumpuhkan atau dikurangkan melalui tetapan Reduce Transparency dalam keutamaan kebolehcapaian. Ini memastikan bahawa pengguna dengan peranti lama atau mereka yang mengutamakan prestasi berbanding kesan visual mempunyai alternatif.

Perdebatan akhirnya mencerminkan ketegangan yang lebih luas dalam reka bentuk perisian antara daya tarikan visual dan kecekapan pengiraan. Walaupun keupayaan perkakasan moden membolehkan kesan visual yang lebih canggih, komuniti kekal berpecah sama ada faedah membenarkan kos berpotensi dalam hayat bateri, pengurusan terma, dan responsif sistem.

Apabila iOS 18 dan macOS Sequoia bergerak ke arah keluaran akhir, data prestasi dunia sebenar akan memberikan jawapan yang lebih jelas sama ada Liquid Glass mewakili evolusi reka bentuk yang elegan atau overhed pengiraan yang tidak perlu.

Rujukan: Liquid Glass? That's what your M4 CPU is for