Warisan Kejuruteraan Boeing Dikritik Ketika Airbus A320 Bersedia Meraih Mahkota Pesawat Terlaris Dunia

Pasukan Komuniti BigGo
Warisan Kejuruteraan Boeing Dikritik Ketika Airbus A320 Bersedia Meraih Mahkota Pesawat Terlaris Dunia

Industri penerbangan sedang menyaksikan perubahan bersejarah ketika Airbus bersiap sedia untuk mengatasi keluarga Boeing 737 yang legenda dalam jumlah penghantaran pesawat keseluruhan. Pencapaian ini mewakili lebih daripada sekadar angka - ia mencerminkan perubahan asas dalam cara industri aeroangkasa melihat kecemerlangan kejuruteraan dan strategi korporat.

Perbandingan Penghantaran Pesawat (sehingga Ogos 2024)

  • Keluarga Boeing 737 : 11,175 jumlah penghantaran (penghantaran pertama Disember 1967)
  • Keluarga Airbus A320 : 11,155 jumlah penghantaran (penghantaran pertama Mac 1988)
  • Jurang: Hanya 20 pesawat memisahkan kedua-dua keluarga pesawat
  • Pencapaian yang dijangka: Airbus diunjurkan mengatasi Boeing menjelang September 2024
American Airlines Airbus A320 N659AW bersiap untuk berlepas, mewakili dominasi yang semakin meningkat bagi Airbus dalam penghantaran pesawat
American Airlines Airbus A320 N659AW bersiap untuk berlepas, mewakili dominasi yang semakin meningkat bagi Airbus dalam penghantaran pesawat

Kebangkitan Airbus Melalui Falsafah Reka Bentuk Unggul

Perbincangan komuniti mendedahkan bahawa kejayaan Airbus berpunca daripada pendekatan yang berbeza secara asas terhadap reka bentuk pesawat. Walaupun Boeing 737 dicipta pada tahun 1960-an menggunakan kaedah kejuruteraan tradisional, A320 muncul pada tahun 1980-an sebagai produk era komputer. Airbus menerima kawalan fly-by-wire digital, reka bentuk bantuan komputer, dan membina pesawat dari awal untuk enjin high-bypass moden.

Pendekatan berpandangan jauh ini telah terbukti penting dari masa ke masa. Gear pendaratan A320 yang lebih tinggi dan seni bina moden menjadikannya lebih mudah untuk dinaik taraf dengan enjin baharu, yang membawa kepada varian neo yang berjaya yang menjadi kegemaran syarikat penerbangan untuk kecekapan bahan api.

Perbezaan Reka Bentuk Utama

  • Boeing 737: Direka bentuk pada tahun 1960-an dengan pembaris gelongsor, ruang tanah yang rendah, kawalan tradisional
  • Airbus A320: Direka bentuk pada tahun 1980-an dengan CAD/CFD, gear pendaratan yang lebih tinggi, kawalan fly-by-wire digital, antara muka side-stick
  • Fleksibiliti enjin: A320 menawarkan pilihan antara enjin CFM International dan IAE (varian neo: CFM LEAP-1A atau Pratt & Whitney PW1100G )
  • Had peningkatan: 737 MAX dikekang oleh sijil jenis 1967, mengehadkan pilihan pemodenan
Sebuah Airbus A321neo, mempamerkan falsafah reka bentuk canggih yang menyumbang kepada kejayaan pasaran Airbus
Sebuah Airbus A321neo, mempamerkan falsafah reka bentuk canggih yang menyumbang kepada kejayaan pasaran Airbus

Kompromi Kejuruteraan Boeing Yang Mahal

Komuniti teknikal telah sangat mengkritik keputusan Boeing untuk memasang enjin yang lebih besar pada reka bentuk 737 yang sudah tua berbanding mencipta pesawat baharu. Kompromi kejuruteraan ini membawa kepada sistem MCAS yang kontroversi, yang menyumbang kepada dua nahas maut dan penghalangan 737 MAX di seluruh dunia.

Kehairanan bukanlah bahawa A320 akhirnya mengejar dalam jualan, tetapi 737 masih boleh dijual secara sah.

Keengganan Boeing untuk melabur dalam reka bentuk bersih-bersih nampaknya berpunca daripada keinginan untuk mengelakkan latihan semula juruterbang yang mahal dan proses pensijilan yang panjang. Walau bagaimanapun, pemikiran jangka pendek ini telah mengakibatkan had teknikal berterusan yang terus mengganggu pesawat, termasuk isu pemanasan berlebihan salur masuk enjin baru-baru ini yang tidak akan menjejaskan reka bentuk moden.

Kesan Pasaran Krisis 737 MAX

  • Dua nahas maut membunuh 346 orang
  • Pengharaman penerbangan di seluruh dunia berlangsung sehingga akhir 2020
  • Memerlukan kemas kini perisian yang meluas, latihan juruterbang, peningkatan sensor, dan pengubahsuaian pendawaian
  • China tidak menyambung semula penerbangan 737 MAX sehingga awal 2023
  • Tunggakan penghantaran semasa: Airbus ~7,500 pesanan A32x dengan masa menunggu 8 tahun
Ryanair Boeing 737 menghampiri pendaratan, melambangkan cabaran yang dihadapi oleh reka bentuk pesawat Boeing yang semakin tua di tengah-tengah persaingan
Ryanair Boeing 737 menghampiri pendaratan, melambangkan cabaran yang dihadapi oleh reka bentuk pesawat Boeing yang semakin tua di tengah-tengah persaingan

Budaya Korporat dan Pemikiran Jangka Panjang

Pemerhati industri menunjukkan corak yang lebih luas iaitu sikap sambil lewa korporat yang menjejaskan pengilang Amerika yang mapan. Perbincangan menyerlahkan bagaimana tumpuan Boeing terhadap keuntungan suku tahunan dan harga saham mungkin telah menjejaskan kecemerlangan kejuruteraan jangka panjang yang pernah menentukan syarikat itu.

Sebaliknya, struktur Eropah Airbus dan perspektif perniagaan jangka panjang membenarkan pelaburan dalam teknologi canggih yang mengambil masa beberapa dekad untuk membuahkan hasil. Kesabaran dengan pembangunan kejuruteraan ini akhirnya terbukti lebih berjaya daripada pendekatan pemotongan kos Boeing.

Realiti Pasaran dan Prospek Masa Depan

Walaupun keunggulan teknikal, pasaran pesawat kekal kompleks. Sesetengah syarikat penerbangan masih memilih Boeing kerana diskaun harga yang ketara - dengan tawaran mencapai sehingga 50% daripada harga senarai untuk 737 MAX. Kejayaan Airbus telah mencipta cabarannya sendiri, dengan tunggakan penghantaran yang menjangkau lapan tahun untuk pesanan baharu.

Komuniti penerbangan kekal berpecah mengenai sama ada Boeing boleh memulihkan reputasi kejuruteraannya. Walaupun syarikat itu dianggap terlalu besar untuk gagal, membina semula kepakaran teknikal dan sistem kualiti yang mengambil masa beberapa dekad untuk dibangunkan akan memerlukan pelaburan berterusan dan perubahan budaya yang mungkin tidak sejajar dengan jangkaan keuntungan jangka pendek.

Perubahan bersejarah dalam penghantaran pesawat ini berfungsi sebagai peringatan bahawa walaupun pemimpin teknologi yang paling mapan boleh kehilangan kelebihan mereka apabila kecemerlangan kejuruteraan mengambil tempat belakang kepada kejuruteraan kewangan.

Rujukan: Airbus A320 Series Poised To Overtake Boeing 737 Family As Most-Delivered Commercial Airliner