Industri kereta api sedang gempar dengan berita bahawa Union Pacific dan Norfolk Southern sedang dalam perbincangan penggabungan lanjutan, yang berpotensi mewujudkan rangkaian kereta api barang terbesar dalam sejarah Amerika Syarikat. Gabungan yang dicadangkan akan merangkumi 52,000 batu landasan dan menjana 38.3 bilion dolar Amerika Syarikat hasil tahunan, mengubah secara asasnya cara barangan bergerak di seluruh Amerika.
Pengumuman penggabungan telah mencetuskan perbincangan yang penuh ghairah mengenai masa depan pengangkutan barang Amerika, dengan pendapat terbahagi tajam sama ada penggabungan ini mewakili kemajuan atau langkah berbahaya ke arah monopoli.
Gabungan Rangkaian Union Pacific + Norfolk Southern:
- Batu Laluan: 52,215 batu
- Hasil Tahunan: $36.37 bilion USD
- Pendapatan Operasi: $13.7 bilion USD
- Volum Tahunan: 15.33 juta muatan
- Pekerja: 52,023
- Lokomotif: 9,301 unit
![]() |
---|
Peta rangkaian rel Norfolk Southern di timur AS, menonjolkan bandar-bandar utama dan sambungan rel yang berkaitan dengan perbincangan penggabungan |
Persoalan Monopoli Memecahbelahkan Pendapat
Pengkritik berhujah bahawa penggabungan akan mewujudkan penumpuan kuasa yang tidak adil dalam industri kereta api. Pada masa ini, syarikat yang menghantar barangan dari pantai ke pantai boleh berunding dengan pelbagai gabungan kereta api - Union Pacific atau BNSF di sebelah barat, kemudian Norfolk Southern atau CSX di sebelah timur. Entiti yang bergabung akan mengurangkan pilihan ini dengan ketara, berpotensi memberikan syarikat gabungan lebih leverage ke atas penetapan harga.
Walau bagaimanapun, penyokong menunjukkan bahawa Union Pacific dan Norfolk Southern sebenarnya tidak bersaing di laluan yang sama hari ini. Rangkaian mereka mempunyai pertindihan yang minimum, bermakna penggabungan tidak akan menghapuskan persaingan langsung di kebanyakan pasaran. Sebaliknya, ia boleh mewujudkan kecekapan operasi dengan menghapuskan keperluan untuk pemindahan yang memakan masa antara sistem kereta api yang berbeza.
Perdebatan melangkaui kebimbangan persaingan mudah. Sesetengah ahli komuniti bimbang bahawa jika penggabungan ini berjaya, ia boleh mencetuskan gelombang penggabungan yang mengurangkan enam kereta api barang utama semasa kepada hanya beberapa pemain dominan.
Syarikat Kereta Api Kelas I Semasa di A.S.:
- Union Pacific (UP)
- Norfolk Southern (NS)
- BNSF Railway
- CSX Transportation
- Canadian National (CN)
- Canadian Pacific Kansas City (CPKC)
Nota: Penggabungan akan mengurangkan bilangan daripada 6 kepada 5 syarikat kereta api barang utama
![]() |
---|
Tangkapan skrin artikel yang memperincikan potensi penggabungan Union Pacific dan Norfolk Southern , merakam perdebatan berterusan mengenai monopoli dalam industri kereta api |
Infrastruktur Kereta Api Amerika Di Bawah Penelitian
Perbincangan penggabungan juga telah mencetuskan perbualan yang lebih luas mengenai keadaan infrastruktur kereta api Amerika Syarikat. Walaupun Amerika membanggakan rangkaian kereta api barang yang luas yang pada asalnya dibina dengan geran tanah persekutuan, sistem ini menghadapi cabaran yang ketara. Kebimbangan keselamatan telah meningkat berikutan insiden seperti tergelincir di East Palestine, Ohio, yang menyerlahkan isu dengan amalan industri semasa.
Terdapat lebih 1000 kereta api tergelincir setahun. Kebanyakan daripada ini bukan perkara besar. Yang lain seperti East Palestine, Ohio beberapa tahun lalu, yang menyebabkan tumpahan toksik di kawasan berpenduduk.
Penggunaan industri terhadap Precision Scheduled Railroading - yang melibatkan kereta api yang lebih panjang dan jadual yang lebih ketat untuk memaksimumkan kecekapan - telah mendapat kritikan kerana berpotensi menjejaskan keselamatan demi keuntungan. Perubahan operasi ini juga telah menegankan hubungan dengan pekerja kereta api, membawa kepada pertikaian buruh mengenai faedah asas seperti cuti sakit bergaji.
![]() |
---|
Sebuah kereta api barang yang sedang bergerak, melambangkan keadaan semasa dan potensi cabaran masa depan sistem rel kereta api barang AS di tengah-tengah perbincangan penggabungan |
Kereta Api Penumpang Terperangkap Di Tengah
Perkhidmatan Amtrak dan kereta api komuter boleh menghadapi cabaran tambahan jika penggabungan diteruskan. Kereta api barang sudah mempunyai rekod prestasi yang buruk dalam memberikan kereta api penumpang keutamaan undang-undang yang sepatutnya mereka terima. Kereta api barang yang lebih besar dan lebih berkuasa mungkin mempunyai insentif yang lebih sedikit untuk menampung perkhidmatan penumpang.
Kebimbangan ini amat relevan kerana bandar bergelut dengan kesesakan lalu lintas dan melihat kereta api sebagai penyelesaian yang berpotensi. Banyak kawasan bandar mempunyai koridor kereta api berharga yang melalui pusat mereka yang boleh melayani lalu lintas komuter, tetapi laluan ini kekal dikuasai oleh kereta api barang yang bergerak perlahan.
Halangan Pengawalseliaan Di Hadapan
Penggabungan yang dicadangkan menghadapi penelitian pengawalseliaan yang ketara di Washington. Penggabungan kereta api tidak berlaku pada skala ini dalam lebih 25 tahun, dan penguatkuasaan antitrust semasa secara umumnya lebih agresif terhadap penggabungan besar. Syarikat mengakui bahawa kelulusan masih jauh dari dijamin.
Kepimpinan Union Pacific berhujah bahawa industri perlu berkembang untuk kekal berdaya saing dengan trak dan mod pengangkutan lain. Mereka berpendapat bahawa menghapuskan pemindahan yang tidak cekap antara sistem kereta api boleh memberi manfaat kepada kedua-dua kereta api dan pelanggan mereka.
Hasil perbincangan penggabungan ini boleh menetapkan nada untuk keseluruhan industri pengangkutan barang. Sama ada ini mewakili pemodenan yang perlu atau penggabungan berbahaya mungkin bergantung sebahagian besarnya pada bagaimana pengawal selia mengimbangi keuntungan kecekapan terhadap kebimbangan persaingan dalam bulan-bulan mendatang.
Rujukan: A Union Pacific-Norfolk Southern combination would redraw the railroad map.