Microsoft Mendedahkan Keuntungan Xbox Game Pass Di Tengah Perjanjian Pihak Ketiga Bernilai 50 Juta Dolar dan Penelitian Industri

Pasukan Editorial BigGo
Microsoft Mendedahkan Keuntungan Xbox Game Pass Di Tengah Perjanjian Pihak Ketiga Bernilai 50 Juta Dolar dan Penelitian Industri

Perdebatan industri permainan mengenai kemampanan perkhidmatan langganan telah semakin memuncak berikutan pemberhentian pekerja terkini oleh Microsoft dan pendedahan tentang prestasi kewangan Xbox Game Pass . Walaupun pengkritik mempersoalkan sama ada perkhidmatan ini dapat mengekalkan model semasa dalam jangka panjang, wawasan baharu mengenai corak perbelanjaan dan pengiraan keuntungan Microsoft memberikan gambaran yang lebih jelas tentang realiti ekonomi platform langganan ini.

Game Pass Mengekalkan Keuntungan Walaupun Kos Pemerolehan Tinggi

Microsoft telah mengesahkan bahawa Xbox Game Pass kekal menguntungkan, walaupun mengambil kira potensi kehilangan jualan daripada tajuk pihak pertama. Dakwaan ini dibuat walaupun perkhidmatan tersebut melabur besar dalam kandungan pihak ketiga, dengan data yang baru didedahkan menunjukkan Microsoft membelanjakan antara 50,000 hingga 50 juta dolar Amerika Syarikat bagi setiap permainan untuk mendapatkan tajuk untuk platform tersebut. Bekas pengurus kanan pembangunan perniagaan Microsoft mendedahkan bahawa lebih 500 perjanjian telah dirundingkan dalam julat harga ini, merangkumi kedua-dua permainan indie yang popular dan permainan AAA yang besar.

Kos Pemerolehan Pihak Ketiga Microsoft Game Pass

  • Julat harga: USD $50,000 hingga USD $50 juta setiap permainan
  • Jumlah perjanjian yang dirundingkan: Lebih 500 permainan
  • Campuran kandungan: Kedua-dua hit indie dan tajuk AAA
Logo Xbox Game Pass melambangkan keuntungan perkhidmatan langganan di tengah-tengah pelaburan besar dalam pemerolehan permainan
Logo Xbox Game Pass melambangkan keuntungan perkhidmatan langganan di tengah-tengah pelaburan besar dalam pemerolehan permainan

Kaedah Perakaunan Kontroversi Mencetuskan Perdebatan Industri

Dakwaan keuntungan tersebut telah menarik penelitian kerana metodologi perakaunan Microsoft . Syarikat itu mengira keuntungan Game Pass dengan memasukkan yuran pembangun pihak ketiga, kos pemasaran, dan perbelanjaan perkhidmatan sambil secara ketara mengecualikan kos pembangunan untuk tajuk pihak pertama. Microsoft mewajarkan pendekatan ini dengan berhujah bahawa permainan seperti Forza , Call of Duty , dan Doom menjana pendapatan melalui pelbagai saluran termasuk jualan tradisional, kandungan boleh muat turun, dan transaksi mikro di luar perkhidmatan langganan.

Kebimbangan Pembangun Terhadap Kemampanan Model Perniagaan

Veteran industri telah menyatakan keraguan tentang daya maju jangka panjang Game Pass . Raphaël Colantonio , pengasas Arkane Studios , telah mengkritik model tersebut sebagai tidak mampan, mencadangkan Microsoft sedang memberi subsidi kepada perkhidmatan sambil berharap pertumbuhan pelanggan akhirnya akan membenarkan pelaburan tersebut. Begitu juga, Larian Studios , pembangun Baldur's Gate 3 , telah berhujah bahawa Game Pass memakan jualan permainan tradisional, berpotensi menjejaskan ekosistem permainan yang lebih luas.

Prestasi Pasaran Yang Kukuh Menentang Kebimbangan Kemampanan

Walaupun terdapat kritikan, bahagian permainan Microsoft terus menunjukkan prestasi kewangan yang teguh. Xbox telah mencatatkan keuntungan yang konsisten dan pendapatan yang berkembang dalam suku terkini, manakala langganan Game Pass mengalami pertumbuhan yang besar pada awal 2025. Data pasaran daripada Circana menunjukkan tajuk yang diterbitkan Microsoft menguasai carta jualan Amerika Syarikat pada Mei 2025, dengan Call of Duty: Black Ops 6 , The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered , Forza Horizon 5 , dan Doom: The Dark Ages merangkul empat daripada lima kedudukan teratas.

Permainan Microsoft Terlaris (Mei 2025 - Amerika Syarikat)

  1. Call of Duty: Black Ops 6 (kedudukan ke-2 keseluruhan)
  2. The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered (kedudukan ke-3 keseluruhan)
  3. Forza Horizon 5 (kedudukan ke-4 keseluruhan)
  4. Doom: The Dark Ages (kedudukan ke-5 keseluruhan) Hanya Elden Ring: Nightreign ( Bandai Namco ) yang menduduki tempat lebih tinggi di kedudukan pertama

Pemberhentian Pekerja Dikaitkan dengan Pelaburan AI Bukannya Kerugian Permainan

Penghapusan 9,000 jawatan baru-baru ini merentasi Xbox dan bahagian Microsoft yang lain nampaknya tidak berkaitan dengan isu prestasi Game Pass . Penganalisis industri mencadangkan pemberhentian pekerja berpunca daripada komitmen Microsoft sebanyak 80 bilion dolar Amerika Syarikat untuk pelaburan pusat data kecerdasan buatan sepanjang tahun fiskal, perbelanjaan yang jauh melebihi pemerolehan Activision Blizzard bernilai 69 bilion dolar Amerika Syarikat oleh syarikat itu. Pelaburan AI yang besar ini telah mewujudkan tekanan untuk mengoptimumkan operasi merentasi semua bahagian, termasuk sektor permainan yang menguntungkan.

Komitmen Kewangan Utama Microsoft

  • Pelaburan pusat data AI: USD $80 bilion (tahun fiskal semasa)
  • Pengambilalihan Activision Blizzard: USD $69 bilion (selesai)
  • Pengurangan tenaga kerja terkini: 9,000 pekerja merentasi bahagian

Kebimbangan Masa Depan Mengenai Kesan Penguasaan Pasaran

Walaupun Game Pass pada masa ini mengekalkan keuntungan, pemerhati industri bimbang tentang kemungkinan akibat jangka panjang strategi pasaran Microsoft . Pengkritik seperti Colantonio memberi amaran bahawa jika Microsoft mencapai penguasaan pasaran melalui model langganannya, syarikat itu mungkin kemudiannya mengurangkan kualiti perkhidmatan dan menaikkan harga. Kebimbangan ini mencerminkan kegelisahan industri yang lebih luas tentang penyatuan dan penumpuan kandungan permainan dalam satu platform langganan.