Funcom Mengurangkan Keperluan PvP Secara Drastik dalam Zon Endgame Deep Desert di Dune: Awakening

Pasukan Editorial BigGo
Funcom Mengurangkan Keperluan PvP Secara Drastik dalam Zon Endgame Deep Desert di Dune: Awakening

Funcom telah melaksanakan perubahan besar-besaran terhadap zon endgame Dune: Awakening berikutan aduan meluas pemain mengenai pertempuran PvP yang wajib. Kawasan Deep Desert dalam MMO survival ini, yang sebelum ini didominasi oleh pertarungan pemain-lawan-pemain, telah mengalami penstrukturan semula besar yang mengubah secara asas cara pemain mengakses sumber endgame.

Adegan pertempuran sengit dalam Dune: Awakening, mempamerkan pertempuran PvP yang intens
Adegan pertempuran sengit dalam Dune: Awakening, mempamerkan pertempuran PvP yang intens

Penstrukturan Semula Zon Besar Menangani Kebimbangan Pemain

Deep Desert telah diubah daripada zon yang kebanyakannya PvP kepada persekitaran yang seimbang. Sebelum ini, hanya satu baris daripada sembilan dalam sistem grid 9x9 ditetapkan sebagai PvE sahaja, memaksa pemain yang mencari spice dan sumber tier 6 ke dalam senario pertempuran. Kemas kini baharu 1.1.0.17 menukar keseluruhan bahagian selatan Deep Desert kepada zon PvE, mewujudkan pembahagian 50-50 antara kawasan pertempuran dan bukan pertempuran.

Perubahan Zon Deep Desert:

  • Liputan PvP sebelumnya: ~90% (8 daripada 9 baris)
  • Liputan PvP baharu: 50% (baris F-I ditambah separuh daripada baris E)
  • Liputan PvE baharu: 50% (baris A-D ditambah separuh daripada baris E)
  • Jumlah sistem grid: 9x9 (81 petak)

Pengagihan Sumber Mengekalkan Keseimbangan Risiko-Ganjaran

Walaupun pemain kini boleh menuai sumber dengan selamat di zon PvE selatan, Funcom telah mengekalkan insentif untuk meneroka kawasan berbahaya. Bahagian PvP utara mengandungi ketumpatan sumber yang lebih tinggi, ladang spice yang lebih besar, dan loot drops yang lebih berharga. Zon PvE menawarkan loot seimbang dengan drops individu dan skematik terjamin untuk setiap pemain, manakala kawasan PvP menyediakan dua hingga enam skematik secara siapa-cepat-dia-dapat dengan peluang lebih tinggi untuk varian nadir.

Pengagihan Sumber:

  • Zon PvE: Rampasan seimbang, jatuhan individu, 1 skematik setiap pemain dijamin
  • Zon PvP: Sumber berkepadatan tinggi, 2-6 skematik (asas siapa cepat dia dapat), varian jarang lebih berkemungkinan
  • Bahan eksklusif PvP: Kuantiti besar Titanium , Stravidium , plat Plasteel

Titik Kepentingan Strategik Kekal Bercampur

Imperial Testing Stations , gua-gua, dan lokasi utama lain kini diagihkan merentasi kedua-dua zon, walaupun beberapa kemudahan premium kekal di kawasan PvP. Control points dan shipwrecks mengekalkan status PvP mereka tanpa mengira lokasi, sama seperti yang terdapat di Hagga Basin . Pemain yang mencari bahan khusus seperti kuantiti besar Titanium , Stravidium , atau plat Plasteel masih perlu meneroka zon pertempuran.

Pertempuran Ornithopter Menerima Kemas Kini Pengimbangan

Kemas kini ini juga menangani kebimbangan pertempuran udara dengan melaksanakan penalti kelajuan untuk pesawat bersenjata. Scout Ornithopters yang dilengkapi dengan pelancar roket kini mengalami pengurangan kelajuan 20%, manakala Assault Ornithopters menghadapi penurunan 10%. Selain itu, pesawat yang terputus sambungan atau ditinggalkan akan jatuh terus ke bawah dan bukannya meluncur pergi, mengelakkan isu kehilangan kenderaan.

Penalti Kelajuan Ornithopter:

  • Scout Ornithopters dengan roket: -20% kelajuan maksimum
  • Assault Ornithopters dengan roket: -10% kelajuan maksimum
  • Tingkah laku pesawat yang terputus sambungan: Jatuh terus ke bawah (sebelum ini meluncur pergi)
Ornithopter terbang melintasi landskap padang pasir, menekankan pertempuran udara dalam Dune: Awakening
Ornithopter terbang melintasi landskap padang pasir, menekankan pertempuran udara dalam Dune: Awakening

Respons Pembangun terhadap Maklum Balas Komuniti

Pengarah kreatif Joel Bylos pada mulanya mengumumkan beberapa kawasan akan menjadi PvE sahaja, tetapi pelaksanaan sebenar jauh melebihi jangkaan. Perubahan ini mewakili penyimpangan ketara daripada visi endgame asal Funcom , menunjukkan kesediaan pembangun untuk menyesuaikan diri berdasarkan keutamaan pemain. Transformasi ini membolehkan pemain yang fokus kepada PvE mengakses kandungan endgame tanpa penyertaan paksa dalam sistem pertempuran yang mungkin mereka rasa tidak diingini.