Dune: Awakening Mencapai 1 Juta Jualan Sambil Funcom Mengumumkan Perubahan Besar Endgame untuk Menangani Kebimbangan PvP

Pasukan Editorial BigGo
Dune: Awakening Mencapai 1 Juta Jualan Sambil Funcom Mengumumkan Perubahan Besar Endgame untuk Menangani Kebimbangan PvP

MMO survival terbaru Funcom telah mencapai pencapaian yang ketara sambil menangani salah satu keputusan reka bentuk yang paling kontroversi. Pembangun tersebut telah mendedahkan bahawa Dune: Awakening telah melepasi satu juta salinan yang dijual, menjadikannya tajuk terlaju terjual syarikat itu setakat ini, walaupun studio tersebut bersiap sedia untuk melaksanakan perubahan besar kepada struktur endgame permainan sebagai respons kepada maklum balas pemain yang meluas.

Statistik Pelancaran Dune: Awakening

  • Jumlah salinan terjual: 1,000,000+
  • Pemain yang dibunuh oleh Shai-Hulud: 816,720
  • Jumlah kawasan yang diterokai: 25,529,505 kilometer persegi
  • Spice yang digunakan: 6,110,692,000 gram
  • Status: Permainan terlaris terpantas Funcom setakat ini

Kejayaan Jualan Di Tengah-tengah Masalah Pertumbuhan

Angka jualan yang mengagumkan ini datang bersama statistik pemain yang mendedahkan gambaran komuniti yang terlibat tetapi mencabar. Menurut infografik Funcom , lebih 816,000 pemain telah menjadi mangsa cacing pasir gergasi yang dikenali sebagai Shai-Hulud semasa meneroka lebih daripada 25 juta kilometer persegi planet gurun Arrakis . Pemain secara kolektif telah menggunakan lebih 6 bilion gram rempah berharga yang memacu ekonomi dan naratif permainan.

Reka Bentuk Semula Deep Desert Menangani Kebimbangan Utama Pemain

Pengarah Kreatif Joel Bylos telah mengumumkan perubahan asas kepada Deep Desert , kawasan endgame utama permainan yang telah menjadi sumber kekecewaan pemain yang ketara. Sistem semasa memaksa semua pemain ke dalam zon pertempuran PvP untuk mengakses kandungan peringkat tinggi, dengan berkesan mengecualikan mereka yang lebih suka permainan koperatif atau solo daripada perkembangan endgame. Bylos mengakui kecacatan reka bentuk ini secara langsung, menyatakan bahawa matlamat studio bukanlah untuk memaksa pemain PvE ke dalam sistem PvP yang mereka tidak berminat untuk terlibat.

Zon Partial Warfare Menawarkan Laluan Baharu

Perubahan yang akan datang akan memperkenalkan kawasan Partial Warfare dalam Deep Desert , yang ditetapkan sebagai zon PvE di mana pemain boleh menuai sumber peringkat-6 dan meneroka stesen ujian tanpa ancaman berterusan pertempuran pemain. Walau bagaimanapun, Funcom mengekalkan falsafah risiko tinggi, ganjaran tinggi untuk kandungan yang paling berharga. Bahagian terdalam Deep Desert akan kekal sebagai kawasan War of Assassins yang berfokuskan PvP, menempatkan sumber terbaik, ladang rempah terbesar, dan objektif paling penting seperti titik kawalan Landsraad dan kapal karam.

Perubahan Mendatang Deep Desert

  • Kawasan PvE: Zon "Partial Warfare" baharu untuk pemain solo/PvE
  • Kawasan PvP: Zon "War of Assassins" kekal untuk kandungan peringkat tinggi
  • Akses Sumber: Sumber T6 tersedia di kawasan PvE
  • Kandungan Bernilai Tinggi: Titik kawalan Landsraad, kapal karam, dan ladang rempah terbesar kekal sebagai PvP sahaja
Pemain Dune: Awakening terlibat dalam pertempuran sengit di tengah-tengah landskap lasak Arrakis
Pemain Dune: Awakening terlibat dalam pertempuran sengit di tengah-tengah landskap lasak Arrakis

Pertempuran Kenderaan Menerima Penyesuaian Tersasar

Selain penstrukturan semula zon, Funcom menangani isu keseimbangan khusus yang telah melanda pengalaman PvP. Scout ornithopters yang dilengkapi dengan pelancar roket akan melihat pengurangan kelajuan dan kebolehgerakan, manakala roket mereka akan menghasilkan lebih banyak haba untuk mengehadkan taktik pengeboman berterusan. Sebaliknya, scout ornithopters tanpa senjata tetapi dilengkapi dengan pendorong akan menerima peningkatan kelajuan untuk mengekalkan peranan mereka sebagai kenderaan peninjauan terpantas. Penambahan pelancar roket infantri peringkat-5 bertujuan untuk memberikan pemain berasaskan darat alat yang lebih baik untuk melawan ancaman udara.

Kemas Kini Keseimbangan Pertempuran Kenderaan

  • Scout Ornithopters dengan Roket: Kelajuan dan kebolehgerakan dikurangkan, penjanaan haba roket ditingkatkan
  • Scout Ornithopters dengan Pendorong: Rangsangan kelajuan tanpa mengira konfigurasi sayap
  • Senjata Infantri: Pelancar roket T5 baharu untuk pertempuran anti-kenderaan berasaskan darat

Baik Pulih Sistem Landsraad Dalam Pembangunan

Sistem politik Landsraad juga menerima perhatian, dengan Bylos mengakui kecacatan reka bentuk asas dalam cara sistem semasa memberi ganjaran kepada penimbunan sumber daripada menggalakkan permainan politik dinamik yang dimaksudkan. Walaupun butiran khusus masih dirahsiakan, studio berjanji peningkatan kepelbagaian, kadar yang lebih baik, dan ganjaran yang lebih bermakna untuk peserta.

Respons Komuniti Mencerminkan Pangkalan Pemain Yang Terbahagi

Reaksi pemain terhadap pengumuman ini telah bercampur-campur seperti yang dijangkakan, menyerlahkan cabaran mengimbangi gaya permainan yang berbeza dalam satu permainan. Sesetengah pemain melihat perubahan sebagai pengkhianatan terhadap visi asal permainan, berhujah bahawa menghapuskan elemen PvP paksa secara asasnya mengubah pengalaman yang dimaksudkan. Yang lain meraikan peningkatan kebolehcapaian, terutamanya pemain solo dan kumpulan kecil yang berasa dikecualikan daripada kandungan endgame kerana sifat sangat kompetitif zon PvP yang dikuasai guild.

Strategi Evolusi Jangka Panjang

Dengan kurang daripada sebulan sejak pelancaran, Dune: Awakening masih dalam peringkat awal pembangunan selepas keluaran. Bylos menekankan bahawa permainan langsung memerlukan evolusi kolaboratif antara pembangun dan pemain, berjanji ketelusan berterusan dalam komunikasi dan penambahbaikan berulang berdasarkan maklum balas komuniti. Prestasi jualan awal yang kukuh memberikan Funcom asas kewangan yang diperlukan untuk menyokong pembangunan jangka panjang dan pengembangan kandungan, menunjukkan bahawa perubahan awal ini mewakili hanya permulaan evolusi permainan dan bukannya pembetulan pantas kepada masalah asas.